SUPERIOR COURT OF THE DISTRICT OF COLUMBIA

CIVIL DIVISION

MICHAEL E. MANN, Ph.D.,

Plaintiff,

V.

NATIONAL REVIEW, INC., et al.,

Defendants.

Calendar No.: 10

Next event: 1/25/2013

Conference

N N N N N N N N N N N N N

PLAINTIFF’S MEMORANDUM OF POINTS AND AUTHORITIES IN OPPOSITION
TO DEFENDANTS NATIONAL REVIEW AND MARK STEYN’S MOTION TO
DISMISS PURSUANT TO D.C. ANTI-SLAPP ACT AND MOTION TO DISMISS

PURSUANT TO D.C. SUPER. CT. CIV. R. 12(B)(6)

JOHN B. WILLIAMS (D.C. Bar No. 257667)

CATHERINE ROSATO REILLY (D.C. Bar No. 1002308)

COZEN O’CONNOR

1627 I Street, N.W., Suite 1100
Washington, DC 20006

Tel: (202) 912-4800

Facsimile: (877) 260-9435
jbwilliams@cozen.com
creilly@cozen.com

PETER J. FONTAINE (D.C. Bar No. 435476)
1900 Market Street

Philadelphia, PA 19103

Tel: (215) 665-2723

Facsimile: (866) 850-7491
pfontaine@cozen.com

BERNARD S. GRIMM (D.C. Bar No. 378171)
THE LAW OFFICE OF BERNARD S. GRIMM
1627 I Street, N.W., Suite 1100

Washington, DC 20006

Tel: (202) 912-4888

Facsimile: (202) 747-5633
bgrimm@grimmlawdc.com

Counsel for Plaintiff

Case No. 2012 CA 008263 B
Judge: Natalia Combs Greene

Initial Scheduling



TABLE OF CONTENTS

I. INTRODUCTION
II. FACTUAL BACKGROUND

A. The Hockey Stick Graph

1. MBH98 And MBH99

2. IPCC’s Third Assessment Report — 2001

3. Criticism Of The Hockey Stick Graph

B. Theft Of E-Mails From CRU

C. Dr. Mann Is Exonerated

1. University Of East Anglia

2. The United Kingdom Parliament And The United Kingdom
Department Of State

3. Pennsylvania State University

4. United States Environmental Protection Agency

5. United States Department Of Commerce

6. National Science Foundation

D. Defendants’ Attacks On Dr. Mann

III. ARGUMENT

A. Dr. Mann’s Lawsuit Should Not Be Dismissed Pursuant To The
District Of Columbia’s Anti-SLAPP Statute

1. This Is Not The Type Of Lawsuit The Anti-SLAPP Statute
Was Meant To Protect Against

2. Relevant Legal Standards

3. Dr. Mann Is Likely To Prevail On The Merits Of His
Defamation Claims

11

11

14

14

16

19

19

20

21

22

26

26

28

34

34

34

36

39



a. Defendants’ Statements About Dr. Mann Are Not
Constitutionally Protected Opinion

(1) Defendants Statements Are Verifiable

(2) The Context Of Defendants’ Statements Does
Not Render Them Non-Actionable Opinion

(3) The “Supportable Interpretation” And “Fair
Comment” Privileges Do Not Apply

(4) Defendants’ Assertion That Their Statements
Merely Raise Questions Does Not Shield
Defendants From Liability

b. Defendants’ Statements Do Not Qualify As
“Rhetorical Hyberbole”

c. CEIIs Liable For Republishing National Review’s
Comments

4. Dr. Mann Is Likely To Succeed On The Merits Of His
Intentional Infliction Of Emotional Distress Claim

B. Dr. Mann’s Lawsuit Should Not Be Dismissed Pursuant To Rule
12(b)(6)

1. Relevant Legal Standards

2. Dr. Mann Sufficiently Pled Facts Supporting A Plausible
Finding That The CEI Defendants Acted With Actual Malice
When They Defamed Dr. Mann

C. Defendants’ Motion Is Frivolous And Dr. Mann Should Be
Awarded Attorneys’ Fees

IV. CONCLUSION

il

41

42

45

47

49

50

53

55

56

57

58

59

60



TABLE OF AUTHORITIES

Cases

Aber v. Comstock, 39
No. A134701, 2012 WL 6621695, (Cal. App. 1 Dist. Dec. 18, 2012)

Afro-American Publishing Co. v. Jaffe, 366 F.2d 649 (D.C. Cir. 1965) 49
Ashcroft v. Igbal, 556 U.S. 662 (2009) 5,57
Beeton v. District of Columbia, 779 A.2d 918 (D.C. 2001) 40
Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007) 7,57
Bennett v. Kiggins, 377 A.2d 57 (D.C. 1977). 43
Blumenthal v. Drudge, passim
No. Civ.A. 97-1968, 2001 WL 587860 (D.D.C. Feb. 13, 2001)

Chodos v. Cole, 210 Cal. App.4th 692, 148 Cal.Rptr.3d 451 (2012) 39
Christian Research Institute v. Alnor, 148 Cal.App.4th 71, 55 Cal. Rptr.3d 600 (2007) 55
Coalition for Responsible Regulation Inc. v. EPA, 684 F.3d 102 (D.C. Cir. 2012) 2,25
Farah v. Esquire Mag., Inc., 863 F. Supp. 2d 29 (D.D.C. 2012) 37
Fisher v. Wash. Post Co., 212 A.2d 335 (D.C. 1965) 48
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974) 42
Goldsberry v. United States, 598 A.2d 376 (D.C. 1991) 19
Greenbelt Coop. Publishing Assoc. v. Bresler, 613 F.3d 995 (10th Cir. 2010) 51
Hall v. Time Warner, Inc., 152 Cal.App.4th 1337, 63 Cal.Rptr.3d 798 (2007) 38
Harte-Hanks Communications v. Connaughton, 491 U.S. 657 (1989) 6, 53,57, 58
In re White, 11 A.3d 1226 (2011) 44
Ingber v. Ross, 479 A.2d 1256 (D.C. 1984) 44
Jankovic v. Int’l Crisis Group, 593 F.3d 22 (D.C. Cir. 2010) 42,48

il



Jenkins v. Snyder, 2001 WL 755818 (E.D. Va. Feb. 2, 2001) 51

Kolegas v. Heftel Broadcasting Corp., 607 N.E.2d 201 (I1l. 1992) 56
Kotsch v. District of Columbia, 924 A.2d 1040 (D.C. 2007) 55
Levesque v. Doocy, 560 F.3d 82 (1st Cir. 2009) 57
Mann v. Quality Old Time Svc., Inc., 120 Cal. App. 4th 90, 15 Cal. Rptr. 3d 215 (2004) 39
McFarlane v. Sheridan Square Press, Inc., 91 F.3d 1501 (D.D.C. 1996) 57
Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1 (1990) passim
Minch v. District of Columbia, 952 A.2d 929 (D.C. 2008) 55
Moldea v. New York Times Co., 15 F.3d 1137 (D.C. Cir. 1994)(“Moldea I’ 48
Moldea v. New York Times Co., 22 F.3d 310 (D.C. Cir. 1994)(“Moldea II) passim
Moore v. Green, 431 F.2d 584 (9th Cir. 1970) 56
Muratore v. M/S Scotia Prince, 845 F.2d 347 (1st Cir. 1988) 56
OAO Alfa Bank v. Center for Public Integrity, 387 F.Supp.2d 20 (D.D.C. 2005) 40
Partington v. Bugliosi, 56 F.3d 1147 (9th Cir. 1995) 42
Phantom Touring, Inc. v. Affiliated Publications, 953 F.2d 724 (1st Cir. 1992) 46
Phillips v. Evening Star Newspaper Co., 424 A.2d 78 (D.C. 1980) 48

Rinaldi v. Holt, Rinehart & Winston, Inc., 42 N.Y.2d 369, 366 N.E.2d 1299 (N.Y. 1977) 43

Schatz v. Republican State Leadership Committee, 669 F.3d 50 (1st Cir. 2012) 6,7,57,58
Snyder v. Phelps, 580 F.3d 206 (4th Cir. 2009) 46
Taus v. Loftus., 40 Cal. 4th 683, 54 Cal. Rptr. 3d 775 (2007) 38
Thomas v. News World Communications, 681 F.Supp. 55 (D.D.C. 1988) 5,40
Washington v. Smith, 80 F.3d 555 (D.C. Cir. 1996) 48
Washington v. Smith 42

893 F. Supp. 60 (D.D.C. 1995), aff’d, 80 F.3d 555 (D.C. Cir. 1996)

v



Weyrich v. The New Republic, Inc., 235 F.3d 617 (D.C. Cir 2001) 42,45, 46,47

White v. Fraternal Order of Police, 909 F.2d 512 (D.C. Cir. 1990) 42
Williams v. District of Columbia, 9 A.3d 484 (D.C. 2010) 40
Wong v. Jing, 189 Cal.App.4th 1354, 117 Cal. Rptr. 3d 747 (2010) 39
Code

45 C.F.R. §§ 689.1-689.10 (2011) 27
Cal. CCP. § 425.16 38
D.C. Code §16-5501(3) 37
D.C. Code §16-5502 passim
D.C. Code § 16-5504 59
Fed.R.Evid. 803(8) 19
Other Authorities

National Science Foundation Act of 1950, Pub. L. No. 81-507, 81st Congress (1950) 28
Robert D. Sack, Sack on Defamation: Libel, Slander, and Related Problems § 2.4.7 50

(4th ed. 2012)

Restatement 2d Torts § 46 (1965) 55, 56



Plaintiff Michael E. Mann, Ph.D. (“Dr. Mann”) respectfully submits this Memorandum of
Points and Authorities in Opposition to Defendants National Review and Mark Steyn’s Motion
to Dismiss Pursuant to D.C. Anti-SLAPP Actand Motion to Dismiss Pursuant to D.C. Super. Ct.

Civ. R. Rule 12(b)(6).

I. INTRODUCTION

Defendants' assert that this case involves a scientific battle that is not suitable for judicial
resolution.” They are mistaken. The issues in this case are simple, straight forward, and
certainly capable of an effective judicial resolution. This is not a referendum on global warming,
or climate change, or even the accuracy of Dr. Mann’s conclusions. This is a defamation case,
no more and no less: did Defendants defame Dr. Mann when they accused him of fraud? As in
any defamation case, the issues are limited: were the defendant’s statements true or false; did the
defendant make a defamatory allegation of fact concerning the plaintiff; and did the defendant
act with the requisite degree of fault? Those are the essential questions in this case as well—and

they do not involve the scientific battle over global warming.

Here, there is no question that the assertions were false, and Defendants do not even
attempt to argue that their statements about Dr. Mann were true. They have accused him of

99 ¢C

“academic and scientific misconduct,” “data manipulation,” “molesting and torturing data,” and

“corruption and disgrace”—all the while gloating in a disgraceful comparison to Jerry Sandusky,

! “Defendants” refers to all defendants in this matter; “CEI Defendants” refers to defendants Rand Simberg and the
Competitive Enterprise Institute and “NRO Defendants” refers to defendants Mark Steyn and the National Review.

* See, e.g., Memorandum of Points and Authorities in Support of Special Mission to Dismiss Pursuant to D.C. Anti-
SLAPP Act and Motion to Dismiss Pursuant to D.C. Super. Ct. Civ. R. 12(b)(6) of Defendants National Review and
Mark Steyn (“NRO Mem.”) at 1; Memorandum of Points and Authorities in Support of Defendants Competitive
Enterprise Institute and Rand Simberg’s Special Motion to Dismiss Pursuant to the D.C. Anti-SLAPP Act (“CEI
Anti-SLAPP Mem.”) at 4 (stating that this case "is about the First Amendment's application to controversies of
science."”



a convicted child molester who worked at the same institution that employs Dr. Mann. And they
made these statements knowing that Dr. Mann’s research has been reviewed repeatedly and
replicated by other scientists, and that Dr. Mann has been repeatedly exonerated: no fraud; no

misconduct; no molestation; no corruption.

Remarkably, Defendants choose not to inform this Court that one of the principal and
most thorough inquiries in this regard, the 2010 investigation by the U.S. Environmental
Protection Agency, was the result of a petition filed by Defendant CEI. Defendants now take the
position that their defamatory statements of 2012 were simply requesting an “investigation” and
or “raising questions about Penn State’s handling of investigations.” Yet, at the same time, they
fail to disclose that their 2010 request to the EPA for such an “investigation” resulted in the
determination that their fraud allegations were a “myth.” Similarly, they do not inform the Court
that they appealed that EPA decision to the United States Court of Appeals for the District of
Columbia Circuit, which upheld the EPA’s exhaustive determination that no fraud had been
committed and that there was no basis for any allegations of “falsification” or “manipulation” of
data. See Coalition for Responsible Regulation, Inc. v. EPA, 684 F.3d 102, 124-125 (D.C. Cir.
2012).* (As a legal matter, given CEI’s vigorous participation in the administrative and judicial
proceeding involving these same allegations, they are collaterally estopped from asserting in this
proceeding that Dr. Mann committed fraud or manipulated the data.) Nor do any of the

Defendants inform this Court—or their readers for that matter—of the many other inquiries by

? See CEI Anti-SLAPP Mem. at 5 1-53; NRO Mem. at 24.

* In fact, in their framing of the issues for review by the D.C. Circuit, CEI asked the court to decide “[w]hether
EPA’s Endangerment Finding violates the Clean Air Act and the Administrative Procedure Act, as well as the
USCA Data Quality Act and applicable agency guidelines, because it arbitrarily relied on third-party research which
it accepted uncritically despite mounting evidence that this research was based on incomplete, erroneous, and
deliberately manipulated data. See Nonbinding Statement of Issues and Statement on Deferred Appendix of
Competitive Enterprise Institute, et al., April 15, 2010, attached hereto as Exhibit 36.



various organizations within the United Kingdom and the United States that reached the same

. 5
conclusion.

Rather than defending the falsity of their words, because they cannot, Defendants attempt
to hide behind the “opinion defense’’—the last bastion of the apprehended liar. They now say
that their words are “protected speech” because they are “pure opinion and hyperbole” and
cannot be construed, by any reasonable reader, to be assertions of fact.® Not so, and the U.S.
Supreme Court has been clear on this opinion defense. Whether the defamatory statement
appears in a news story, a newspaper column, an editorial, or Defendants’ “blogs,” the opinion
defense does not apply if the statement is capable of objective verification, i.e., if the statement
can be proven true or false. Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 20-21 (1990). Here,
this is an easy question. Numerous academic institutions and government agencies have already
successfully undertaken the task of attempting to verify precisely the same fraud allegations (and
have rejected them). And query: if Defendants (at least CEI) did not believe that the fraud
allegations could be objectively verified, why did they call upon the EPA for that very

investigation in 2010? As Defendants well know, their fraud allegations, like all fraud

> See, e.g., United States Department of Commerce, Office of Inspector General, Detailed Results of Inquiry
Responding to May 26, 2010, Request from Senator Inhofe, attached hereto as an enclosure to Exhibit 12; House of
Commons Science and Technology Committee, “The disclosure of climate data from the Climatic Research Unit at
the University of East Anglia,” (March 24, 2010), available at:
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf, attached hereto as Exhibit 7,
(“House of Commons Report”).; Government Response to the House of Commons Science and Technology
Committee 8th Report of Session 2009-10: The disclosure of climate data from the Climatic Research Unit at the
University of East Anglia Presented to Parliament by the Secretary of State for Energy and Climate Change by
Command of Her Majesty (September 2010), available at http://www.decc.gov.uk/assets/decc/consultations/570-
gov-response-commons-science-tech-8th.pdf, attached hereto as Exhibit 8, (“Government Response to House of
Commons Report”).. While Defendants do address some of the inquiries into these issues, including those
undertaken by Pennsylvania State University, the National Science Foundation, and the University of East Anglia,
they obfuscate and misrepresent the findings of those panels, in an effort to suggest (erroneously) that those
inquiries did not exonerate Dr. Mann of fraud or misconduct. See CEI Anti-SLAPP Mem. at 14-17; NRO Mem. at 8-
11. All of the aforementioned inquiries are attached hereto as Exhibits 5 through 13.

® See CEI Anti-SLAPP Mem. at 4.; NRO Mem. at 22.



http://www.decc.gov.uk/assets/decc/consultations/570-gov-response-commons-science-tech-8th.pdf
http://www.decc.gov.uk/assets/decc/consultations/570-gov-response-commons-science-tech-8th.pdf

allegations, are clearly capable of judicial resolution. Fraud is an issue that this Court, like all

courts, are routinely asked to resolve.

Defendants also make the lame assertion that they really did not intend to accuse Dr.
Mann of fraud. They now claim that they were just having some “hurly burly,” good ol’ boy,
name-calling fun; and that, in any event, their readers (or at least their reasonable readers) did not
construe their statements to be factual assertions of fraud. These arguments are not only
factually unsupported, they are flatly contradicted by the evidence. Defendants’ own subsequent
statements make it clear that they intended to—and did—accuse Dr. Mann of fraud. In response
to Dr. Mann’s request for a retraction, Defendant NRO published another article in which they
said that they did not mean to accuse Dr. Mann of fraud in the “criminal” sense.” We do not
know exactly what that means, but whether they meant to accuse Dr. Mann of fraud in the
“criminal sense,” or fraud in the “civil sense,” is meaningless in this case. Both allegations are
defamatory per se. NRO then went on to state that its real purpose in publishing this article was
to call Dr. Mann’s research “bogus,” which is another distinction without a difference: “bogus”

being a synonym for fraud.®

9 ¢

Certainly Defendants’ “reasonable” readers did not have any difficulty understanding that
the statements at issue in this case constituted specific allegations of fraud against Dr. Mann.
Last month, NRO wrote an article asking for donations to help defray their legal costs in this

case (a rather ironic request, given that NRO had previously challenged Dr. Mann to file this

lawsuit). A sampling of these responses, as well as the responses of CEI’s readers, demonstrate

7 See Rich Lowry, “Get Lost: My response to Michael Mann,” nationalreviewonline.com (August 22, 2012),
available at http://www.nationalreview.com/articles/314680/get-lost-rich-lowry#. (“Get Lost: My Response to
Michael Mann”), attached hereto as Exhibit 3.

¥ See Dictionary.com, (listing “fraudulent” as a synonym for “bogus”), available at:
http://dictionary.reference.com/browse/bogus?s=t.



http://www.nationalreview.com/articles/314680/get-lost-rich-lowry

that Defendants’ readers clearly understood the specific nature of their fraud allegations against
Dr. Mann.” Similarly, commentators from the Columbia Journalism Review, the Union of
Concerned Scientists, and Discovery Magazine’s blog were “aghast” at Defendants’ allegations
against Dr. Mann, describing them as “deplorable, if not unlawful,” “slimy,” “disgusting,” and

“defamatory."'

Defendants’ secondary challenge to the Complaint is that it should be dismissed because
it does not adequately plead the requisite degree of fault: actual malice. Defendants say that in
order to prevail on his defamation claim, Dr. Mann must establish that Defendants made their
defamatory statements with knowledge that those statements were false or that they were made
with a reckless disregard of their falsity. See Thomas v. News World Communications, 681
F.Supp. 55, 65 (D.D.C. 1988) (citing New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254, 280 (1964)).
And they also say that all of Dr. Mann’s allegations of actual malice are too conclusory, citing
Ashcroft v. Igbal, 556 U.S. 662, 678 (2009) and the case-law that decision has spawned in
defamation cases. But in this regard, Defendants point only to some of the malice allegations in
the specific causes of action of the Complaint; they conveniently ignore the underlying factual
allegations leading to the claims of actual malice—and these are the specific factual allegations
upon which the conclusions of malice are based. Defendants say nothing about how the

Complaint sets forth, in painstaking detail, the series of investigations and subsequent

’ The readers’ responses are set forth on p. 54-55 of this brief, and all are included in Exhibit 35.

' See Curtis Brainard, “‘I don’t bluff’: Michael Mann’s lawyer says National Review must retract and apologize,”
Columbia Journalism Review (July 25, 2012), available at:

http://www.cjr.org/the observatory/michael mann national review m.php?page=2, attached hereto as Exhibit 14,
(Brainard article”); Phil Plait, “Deniers, disgust, and defamation,” Discover, (July 23, 2012), available
at:http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2012/07/23/deniers-disgust-and-defamation/, attached hereto as
Exhibit 15, (“Discover article); Michael Halpern, Union of Concerned Scientists, Ecowatch, (July 23, 2012),
available at http://ecowatch.org/2012/think-tank-climate-scientist/, attached hereto as Exhibit 16, (“Ecowatch
article”).



http://ecowatch.org/2012/think-tank-climate-scientist/
http://www.cjr.org/the_observatory/michael_mann_national_review_m.php?page=2

exonerations of Dr. Mann that “found that there was no evidence of any fraud, data falsification,
or statistical manipulation or misconduct.” See Compl. § 24. They say nothing about the
allegations that Defendants had read and were aware of the conclusions of these investigations.
Id. They say nothing about the paragraph of the Complaint which describes that, after the litany
of these reports and the falsity of their statements were specifically brought to their attention in
pre-litigation correspondence, they failed to even attempt to deny the accuracy of the reports, or

the falsity of their statements.'’ See Compl. 9 31-33.

For the purposes of Defendants’ Rule 12(b)(6) motion, the Court must accept as true that
Defendants had read those reports (as is required at the motion to dismiss stage), and that those
reports exonerated Dr. Mann of fraud or misconduct of any kind, and that they knew about them,
and that they have never (even given the opportunity) attempted to dispute them, or to dispute
the falsity of their words. The bottom line is that the Complaint provides a formidable litany of
the underlying facts known to and understood by Defendants. There is simply no way that
anyone could have read those reports without developing an understanding that Dr. Mann’s work
was not a fraud. The evidence, as specifically pled in the Complaint, demonstrates
overwhelmingly that Defendants knew that there was no fraud, and, at the very least, proves that
Defendants acted with a reckless disregard for the truth or a “deliberate effort to avoid the truth.”
Harte-Hanks Communications v. Connaughton, 491 U.S. 657, 684-685 (1989); see also, Schatz
v. Republican State Leadership Committee, 669 F.3d 50, 58 (1st Cir. 2012) (citations and internal
quotations omitted) (“[r]ecklessness amounting to actual malice may be found . . . where the

defendant deliberately ignores evidence that calls into question his published statements"). In

' See Letter from John B. Williams, Esq. to Jack Fowler (July 23, 2012) and Letter from John B. Williams, Esq. to
Fred L. Smith, Jr. (August 21, 2012), attached hereto as Exhibit 17 (“Williams letter to Fowler””) and Exhibit 18
(“Williams letter to Smith”).



and of itself, Defendants’ purposeful avoidance of the very studies that have exonerated Dr.
Mann demonstrates that they have no defense to the actual malice claim. See Schatz, 669 F.3d at

58 (citing Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544, 570 (2007)).

In any event, at this stage of the proceedings, Dr. Mann has certainly shown that his
actual malice claim far exceeds his burden to show that it is “plausible” that Defendants acted
with actual malice, which is all that is required at this stage of the proceedings and under Igbal
and its progeny. This is a case in which CEI specifically stated that its accusations against Dr.
Mann were “inappropriate,” and then deleted them from their website. Yet, NRO continues to
publish these “inappropriate” comments. Defendants know they acted improperly, and they
know they defamed Dr. Mann. If this Complaint cannot withstand a motion to dismiss, no

defamation complaint can.

It should also be noted that this is not the type of lawsuit the Anti-SLAPP statute was
intended to deter. As courts in the District of Columbia have made clear, the purpose of anti-
SLAPP suits is to prevent large corporations from commencing meritless litigation to stifle the
participation of less well financed individuals in the litigation process. See Blumenthal v.
Drudge, No. Civ.A. 97-1968, 2001 WL 587860, at *3 (D.D.C. Feb. 13, 2001). As a result,
courts were given an early mandate to halt a baseless suit to ensure that innocent defendants
would not be unnecessarily burdened by the discovery process. But here, not one of those
factors apply. Unlike a traditional SLAPP suit, there is no economic bullying by Dr. Mann, who
certainly is not a “large private interest[] [aiming] to deter common citizens from exercising their
political or legal right[s].” Id. (citation omitted). To the contrary, Defendants in this case are a
well-financed organization funded by large industries and private foundations and a nationally

circulated news magazine, which (at least in the case of NRO) have already raised hundreds of



thousands of dollars as a result of their efforts to publicize this lawsuit, ostensibly to finance this
litigation.'”> Nor has this suit had any effect whatsoever in stifling debate on this issue, and
Defendants, particularly NRO, continue to take great delight in deriding Dr. Mann at every turn.
They have publicly boasted that they are going to “kick” Dr. Mann’s “legal heinie,” and recently
took out a full page advertisement in Penn State’s student newspaper ridiculing Dr. Mann —
simply to continue their malicious play. As for the anti-SLAPP objective of trying to avoid
discovery, NRO and its co-defendant Mark Steyn wrote pre-litigation articles begging Dr. Mann
to bring this lawsuit so they could obtain and publish his correspondence and research in the

. 13
discovery process.

We do not argue that the anti-SLAPP law is inapplicable in this circumstance. But this
new statute should be interpreted judiciously and in light of its intended purpose, as set forth in
Blumenthal. 1t certainly should not be given the overbearing interpretation suggested by
Defendants. The showing at this stage is not the high burden that Defendants urge on this Court,
but rather is akin to the summary judgment standard. Defendants argue that the Anti-SLAPP
statute places a “heavy” and “unique” burden on Dr. Mann, one that is “perhaps the strictest
burden of any jurisdiction.” CEI Anti-SLAPP Mem. at 34; NRO Mem. at 20. But there is no

support for this interpretation. The District of Columbia statute was modeled after the California

12 See CEI Staff, “Climate Scientist Sues CEI”, (October 26, 2012), available at http://cei.org/news-releases/climate-
scientist-sues-cei, attached hereto as Exhibit 19, (“Climate Scientist Sues CEI”); See “About Michael Mann’s
lawsuit vs. CEI and National Review”, available at https://members.cei.org/mann, attached hereto as Exhibit 20,
(“CEI ‘About Michael Mann’s lawsuit’”); See Jack Fowler, We Need Your Help (December 10, 2012), available at
http://www.nationalreview.com/articles/335221/we-need-your-help-jack-fowler, attached hereto as Exhibit 21, (“We
Need Your Help”); See Jack Fowler, ‘Mann’ Up and Join Our Fight: The NR Legal-Defense Fund (December 18,
2012), available at http://www.nationalreview.com/corner/335960/mann-and-join-our-fight-nr-legal-defense-fund-
jack-fowler, attached hereto as Exhibit 22, (“Fowler: ‘Mann’ Up”).

" See Exhibit 3, Get Lost: My response to Michael Mann; Mark Steyn, “Stick it Where the Global Warming Don’t
Shine,” steynonline.com (August 22, 2012), available at http://www.steynonline.com/5118/stick-it-where-the-
global-warming-dont-shine, attached hereto as Exhibit 23, (“Steyn: ‘Stick it’”).



statute. The only semantic difference is that the District of Columbia statute requires a showing
of a likelihood to succeed on the merits, whereas the California statute requires a probability of
success. But there is no legal or dictionary difference between these two standards. And there is
nothing in the District of Columbia legislative history suggesting a standard different from the
California standard, which simply incorporates the summary judgment standard. As such, a fair
interpretation of the statute makes clear that the Court should address the motion as one for
summary judgment, as the California courts have done. As set forth below, Dr. Mann’s
Complaint easily clears this hurdle. In the alternative, should the Court believe that Dr. Mann
requires additional evidence to support his claim, the Anti-SLAPP statute specifically provides

for targeted discovery prior to any determination on the motion.'* D.C. Code § 16-5502(c)(2).

II. FACTUAL BACKGROUND

Dr. Mann is a research scientist and academic known for his work regarding the
paleoclimate — the study of the earth’s past before instrument temperature records. A graduate of
the University of California, Berkeley and Yale University, Dr. Mann is currently a
Distinguished Professor of Meteorology at the Pennsylvania State University (“Penn State”) and

was previously a faculty member at the University of Virginia.

Contrary to Defendants’ assertions, Dr. Mann did not thrust himself into the climate
“wars,” nor was he the aggressor in any ensuing “battle.” CEI Anti-SLAPP Mem. at 1-3; NRO
Mem. at 4-7. Rather, Dr. Mann became the target of climate change skeptics as a result of

research he published in the late 1990’s, research that was later disseminated by the United

'* Targeted discovery is particularly warranted in a case where actual malice is at issue. See, e.g., Christian
Research Institute v. Alnor, 148 Cal. App.4™ 71, 93, 55 Cal. Rptr. 3d , 619 (2007) (“If evidence from which actual
malice may be proven is not readily available, the nonmoving party may, on noticed motion and for good cause,
request discovery”).



Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (“IPCC”). Equally distorted is Defendants’
characterization of this dispute as the product of Dr. Mann’s supposed belief that Defendants,
along with others who disagree with him, should not be able “to voice their opinions in [the]
public debate” regarding “man-made global warming.” CEI Anti-SLAPP Mem. at 5; see also,
NRO Mem. at 1 (arguing that Dr. Mann filed this lawsuit to “squelch public criticism of his
ideas”). By Defendants’ telling, this lawsuit is an effort by Dr. Mann to stifle debate and to
muzzle those who deny that global warming exists. These assertions are nothing more than a
smokescreen designed to divert from the real issues in the case. They are nonsense and they are
deceptively drafted. The vitriol that Dr. Mann and other climate scientists face in the United
States is sadly unique, so much so that foreign scientists have expressed concern about the

915

“intimidation and about the state of America’s climate debate,” ” and the American Association

for the Advancement of Science has issued a statement deploring the “extent and nature of

personal attacks on climate scientists.”'°

Dr. Mann did not bring this lawsuit because Defendants do not accept the fact that global
warming exists, or because they are vocal, or because they have criticized and disagreed with his
work. After all, Defendants and their ilk have criticized and disagreed with him for years;
moreover, Dr. Mann works in the field of science, where criticism and disagreement are the
norm. The reason for this lawsuit has nothing to do with “squelching” public debate, as

Defendants allege. Dr. Mann brought this lawsuit because he was wrongfully accused of

' See Katherine Bagley, “America Is Only Nation Where Climate Scientists Face Organized Harassment”,
InsideClimate News, (September 10, 2012), available at: http://insideclimatenews.org/news/20120910/america-only-
nation-where-climate-scientists-face-organized-harassment.

' Statement of the Board of Directors of the American Association for the Advancement of Science Regarding
Personal Attacks on Climate Scientists, (June 28, 2011), available at:
http://www.aaas.org/news/releases/2011/media/0629board _statement.pdf. The organization “vigorously oppose[d]
attacks “that question [scientists] personal and professional integrity or threaten their safety based on displeasure
with their scientific conclusions.”

10



fraudulent conduct in his research and despicably compared to a child molester. Even before this
lawsuit was filed, CEI itself acknowledged that some of these accusations were “inappropriate,”
and nowhere in over a hundred pages of briefing do any of Defendants assert that any of the
challenged statements in this litigation were true. Defendants’ accusations are indefensible, and

Dr. Mann’s purpose in this lawsuit is to defend his reputation.

A. The Hockey Stick Graph

While the defamation issue in this case does not hinge upon the history of climate science
or the accuracy of Dr. Mann’s scientific conclusions, a summary of the controversies that led to
this lawsuit is important to place Defendants’ accusations into context—and to belie any

suggestion that any legitimate questions remain regarding Dr. Mann’s integrity.

1. MBH98 And MBH99

In 1998, Dr. Mann co-authored a peer-reviewed paper in Nature on the “paleoclimate”
(i.e. the study of ancient climate). The study applied new statistical techniques in an attempt to
reconstruct temperatures over past centuries from “proxy” indicators—natural archives that
record past climatic conditions—which had been gathered and analyzed by other researchers in
prior peer-reviewed studies.'” These proxy indicators include the growth rings of ancient trees
and corals, sediment cores from ocean and lake bottoms, ice cores from glaciers, and cave
sedimentation cores. The 1998 Nature paper (hereinafter “MBH98”'®) concluded that “Northern

Hemisphere mean annual temperatures for three of the past eight years [1990-1998] are warmer

'7 “Global-scale Temperature Patterns and Climate Forcing Over the Past Six Centuries” (“MBH98”), Nature, Vol.
392 (6678), 779-787, (April 23, 1998), available athttp://www.geo.umass.edu/faculty/bradley/mann1998.pdf.

' MBH98 (and MBH99) were coauthored by Dr. Mann, Dr. Raymond Bradley of the University of Massachusetts,
and Dr. Malcolm Hughes of the University of Arizona. Accordingly, the papers are commonly referred to as
“MBH98” and “MBH99.”

11



than any other year since (at least) AD1400,” and that rising carbon dioxide concentrations is the

primary “forcing” cause.

In 1999, Dr. Mann co-authored a second peer-reviewed paper in Geophysical Research

¥ MBH99 built upon MBH98 and concluded that the recent 20™ century rise in global

Letters.
temperature is likely unprecedented in at least the past millennium, and correlates with a
concomitant rise in atmospheric concentrations of carbon dioxide—primarily emitted by the
combustion of fossil fuels. Included in MBH99 was a graph depicting this 20™ century rise in
global temperature. The graph came to be known as the “Hockey Stick,” due to its iconic
shape—the “shaft” reflecting a long-term cooling trend from the so-called “Medieval Warm
Period” (broadly speaking from 1050 AD to 1450 AD) through the “Little Ice Age” (broadly

speaking from 1550 AD to 1900 AD), and the “blade” reflecting a dramatic upward temperature

swing during the 20" century that culminates in anomalous late 20" century warmth.
g g y y

The key findings of MBH98 and MBH99—that Northern Hemispheric average
temperatures for the most recent decades are probably the highest in at least 1000 years—
prompted a number of follow-up peer-reviewed studies. These studies not only replicated Dr.
Mann’s work using the same data and methods, but independently validated and extended his
conclusions using other techniques, and using newer and more extensive datasets. Upwards of a
dozen studies have been published in peer-reviewed journals replicating the findings of Dr.

Mann and his research colleagues that recent hemispheric warmth is likely unprecedented as far

' Michael E. Mann, Raymond S. Bradley, and Malcolm K. Hughes, “Northern hemisphere temperatures during the
past millennium: Inferences, uncertainties and limitations,” (“MBH99”"), Geophysical Research Letters, Vol. 26:6,
759-762 (March 15, 1999), available at http://www.geo.umass.edu/faculty/bradley/mann1999.pdf

12



back as the past millennium, using a variety of independent statistical techniques and/or types of

proxy data and scientific information.*

Significantly, in 2005 the U.S. House of Representatives commissioned the National
Research Council of the National Academies of Science—originally chartered by President
Abraham Lincoln to “investigate, examine, experiment, and report upon any subject of
science™'—to assess the state of scientific efforts to reconstruct surface temperatures for the
Earth over approximately the last 2,000 years. The authors of the report, which included
members of the National Academy and distinguished faculty of leading research universities and
institutions with expertise in atmospheric science, climate, statistics and other relevant
disciplines, concluded:

The basic conclusion of Mann et al. (1998, 1999) . . . that the late 20th century

warmth in the Northern Hemisphere was unprecedented during at least the last
1,000 years . . . has subsequently been supported by an array of evidence ...Based

0 See, e.g., Jones PD, Briffa KR, Barnett TP, Tett SFB (1998) “High-resolution palacoclimatic records for the last
millennium: Interpretation, integration and comparison with general circulation model control-run
temperatures,”Holocene 8:455-47; Crowley TJ, Lowery TS (2000) “How warm was the Medieval Warm Period? A
comment on ‘Man-made versus natural climate change’,” Ambio 39:51-54; Briffa, K.R., T.J. Osborn, F.H.
Schweingruber, 1.C. Harris, P.D. Jones, S.G. Shiyatov, and E.A. Vaganov (2001) “Low-frequency temperature
variations from a northern tree ring density network,” Journal of Geophysical Research 106(D3):2929-2941; Esper,
J., E.R. Cook, and F.H. Schweingruber. 2002a. “Low-frequency signals in long tree-ring chronologies for
reconstructing past temperature variability,” Science 295:2250-2253; Moberg, A., D.M. Sonechkin, K. Holmgren,
N.M. Datsenko, and W. Karlen. 2005b. “Highly variable Northern Hemisphere temperatures reconstructed from
low- and high-resolution proxy data,” Nature 433:613-617;.Oerlemans, J. 2005b. “Global Glacier Length
Temperature Reconstruction,” IGBP PAGES/World Data Center for Paleoclimatology. Data Contribution Series
#2005-059. NOAA/NCDC Paleoclimatology Program, Boulder, CO.; Hegerl, G.C., T.J. Crowley, W.T. Hyde, and
D.J. Frame (2006) “Climate sensitivity constrained by temperature reconstructions over the past seven centuries.”
Nature 440:1029-1032; D’ Arrigo RD, Wilson R, Jacoby G (2006) “On the long-term context for 20th century
warming.” J Geophys Res 111: D03103; M. N. Juckes et al. (2007) “Millennial Temperature Reconstruction
Intercomparison and Evaluation,” Climate of the Past, 3: 591-609; Mann, ME, Zhihua Z., Hughes, MK, Bradley,
RS, Miller, SK, Rutherford, S. and Fenbiao N. (2008) “Proxy-based reconstructions of hemispheric and global
surface temperature variations over the past two millennia,” Proceedings of the National Academy of Sciences 105
(36) 13252-13257; D. S. Kaufman et al. (2009) “Recent Warming Reverses Long-Term Arctic Cooling,” Science ,
325:1236; F. C. Ljungqvist (2010) “A New Reconstruction of Temperature Variability in the Extra-tropical
Northern Hemisphere During the Last Two Millennia,” Geografi ska Annaler, 92 A: 339-351.

*! The National Academies, encompassing the National Academy of Science, National Academy of Engineering,
Institute of Medicine, and National Research Council “are the nation’s pre-eminent source of high-quality, objective
advice on science, engineering and health matters.” See
http://www.nationalacademies.org/about/whatwedo/index.html

13



on the analyses presented in the original papers by Mann et al. and this newer
supporting evidence, the committee finds it plausible that the Northern
Hemisphere was warmer during the last few decades of the 20th century than
during any comparable period over the preceding millennium.*

2. IPCC’s Third Assessment Report -- 2001

In 2001, the IPCC* published its Third Assessment Report, which prominently featured
Dr. Mann and his colleagues’ work from MBH98 and MBH99. The Third Assessment Report
included the Hockey Stick graph. The report summarized Dr. Mann’s work and the paleoclimate
reconstruction work of other scientists, and the report included a graph demonstrating that
several different reconstructions, not just those of Dr. Mann, showed modern warming to be
unprecedented over the past millennium. The Third Assessment Report also concluded that
carbon dioxide concentrations in the global atmosphere were at their highest levels in the past

420,000 years, principally due to fossil fuel combustion.

3. Criticism Of The Hockey Stick Graph

After the publication of the IPCC report in 2001, controversy over the Hockey Stick
began to develop. Certain publications criticized the conclusions of Dr. Mann and his
colleagues, and those who opposed the concept of climate change (often backed by fossil fuel
interests) began to use these publications in an attempt to discredit Dr. Mann and his colleagues.

While each of these studies has been thoroughly debunked and discredited within the scientific

22 The National Academies, “Surface Temperature Reconstructions for the Last 2,000 Years: Report in Brief,”
(2006) available at http://dels.nas.edu/resources/static-assets/materials-based-on-reports/reports-in-
brief/Surface Temps_final.pdf, attached hereto as Exhibit 24.

> The IPCC is the leading international body for the assessment of climate change. It was established by the United
Nations Environment Programme and the World Meteorological Organization in 1988 to provide the world with a
clear scientific view on the current state of knowledge in climate change and its potential environmental and socio-
economic impacts.

14



community, they continue to be (ostensibly) relied upon in the attacks against Dr. Mann—

including by Defendants in their briefing in this case.

For example, in 2003, mining consultant Stephen MclIntyre and University of Guelph
Economics Professor Ross McKitrick published a paper in Energy and Environment purporting
to demonstrate that the Hockey Stick Graph was an artifact of bad data.** A later article by the
same authors in the journal Geophysical Research Letters suggested that the “hockey stick”
shape was an artifact of a faulty statistical approach.” Subsequently, every peer-reviewed study
that has examined McIntyre and McKitrick’s claims has found them to be inaccurate.*
Nonetheless, Defendants continue to point to Mclntyre and McKitrick’s work as evidence of
“data errors” and faulty statistics underlying Dr. Mann’s work. See CEI Anti-SLAPP Mem. at 9.
But significantly, at no point have either McIntyre and McKitrick ever accused Dr. Mann of

misconduct or fraud.

Similarly, in 2006, U.S. Congressmen Joe Barton and Ed Whitfield (both avowed climate
change skeptics) requested Edward Wegman, a statistician from George Mason University, to

investigate Dr. Mann’s research. Dr. Wegman, like McIntyre and McKitrick, concluded that the

** Stephen MclIntyre and Ross McKitrick, “Corrections to the Mann et al. [1998] Proxy Database and Northern
Hemisphere Average Temperature Series,” Energy and Environment, 14 (2003): 751-771, available at:
http://www.multi-science.co.uk/mcintyre-mckitrick.pdf

** Stephen MclIntyre and Ross McKitrick, “Hockey Sticks, Principal Components, and Spurious Significance,”
Geophysical Research Letters, 32 (2005), available at: http://climateaudit.files.wordpress.com/2009/12/mcintyre-
grl-2005.pdf

*® See, e.g., E.R. Wahl and C.M. Amman, “Robustness of the Mann, Bradley, Hughes Reconstruction of Surface
Temperatures: Examinations of Criticisms Based on the Nature and Processing of Proxy Climate Evidence,”
Climactic Change, 85 (2007); 33-69, available at:

http://www.cgd.ucar.edu/ccr/ammann/millennium/refs/Wahl ClimChange2007.pdf; E.R. Wahl and C.M. Amman,
“The Importance of the Geophysical Context in Statistical Evaluations of Climate Reconstruction Procedure,”
Climactic Change, 85 (2007); 71-88, available at:
http://www.cgd.ucar.edu/ccr/ammann/millennium/refs/Ammann_ClimChange2007.pdf.

15



statistical methodology underlying the Hockey Stick Graph was faulty.”” Subsequently, George
Mason conducted a formal investigation into charges of plagiarism and misconduct related to the
Wegman Report.”® While Dr. Wegman was not sanctioned for misconduct per se, he did receive
a letter of reprimand due to plagiarism and his paper was retracted by its publisher, the journal
Computational Statistics and Data Analysis.”® It was revealed that Dr. Wegman was provided
with a significant amount of material for use in drafting its report from members of
Representative Barton’s staff—further demonstrating that his report was neither impartial nor
unbiased.”® And again, it should be noted that nowhere did Dr. Wegman, even in his discredited

report, ever suggest that Dr. Mann or his colleagues had engaged in any misconduct.”’

B. Theft Of E-Mails From CRU

Unable to debunk Dr. Mann’s research based upon a legitimate review of his work or
upon contrary peer reviewed science, Defendants and other climate change skeptics pounced
upon the theft and publication of thousands of e-mails from the Climate Research Unit (“CRU”)
at the University of East Anglia in the United Kingdom. The CRU e-mails, some of which were

exchanged between Dr. Mann and researchers at CRU, and as well as other climate change

*7 As discussed in Section II(c) infi-a, the National Academy of Sciences, the National Science Foundation, the EPA,
and others have all specifically considered and rejected any and all claims of “manipulation” or “adopting a
particular statistical methodology to get a particular result.

*¥ See Dan Vergano, “University investigating prominent climate science critic,” US4 Today, (Oct. 8, 2010),
available at; http://content.usatoday.com/communities/sciencefair/post/2010/10/wegman-plagiarism-investigation-
/1#.UOepghy20hQ.

%% See Dan Vergano, “Climate study gets pulled after charges of plagiarism,” USA Today, (May 15, 2011), available
at:

http://usatoday30.usatoday.com/weather/climate/globalwarming/2011-05-15-climate-study-plagiarism-

Wegman_ n.htm.

%% See John R. Mashey, “Strange Scholarship in the Wegman Report (SSWR): A Fagade for the Climate Anti-
Science PR Campaign”, available at: http://deepclimate.org/2010/09/26/strange-scholarship-wegmanreport/.

*! Edward J. Wegman, David W. Scott, Yasmin H. Said, Ad Hoc Committee Report on the “Hockey Stick’ Global
Climate Reconstruction, Science and Public Policy Institute (2006) at 50, available at:
http://scienceandpublicpolicy.org/images/stories/papers/reprint/ad_hoc_report.pdf.

16



research institutions, were stolen via a “sophisticated and carefully orchestrated attack on the

CRU’s data files, carried out remotely via the internet.””

The e-mails were then posted
anonymously on the internet just a few weeks before the United Nation’s Global Climate Change
Conference in Copenhagen, Denmark in December 2009, which the Norfolk Constabulary
concluded was “timed to undermine the conference and to hinder global agreement on measures
to limit the extent of temperature increase.”> A few of the more than one thousand CRU e-mails
stolen from the University of East Anglia had been “cherry-picked” by climate change skeptics
(as described by the EPA’), taken out of context, and misrepresented to falsely imply
impropriety and academic fraud on the part of the scientists involved, including Dr. Mann. The
skeptics claimed that the CRU e-mails proved that anthropogenic climate change was a hoax
perpetrated by scientists from across the globe colluding with government officials to reap

financial benefits. The CRU e-mails led to the controversy now derisively referred to as

“Climategate.”

The most quoted e-mail, and one highlighted by Defendants in their briefs, is a November
16, 1999 message from Phil Jones, the director of CRU, to Dr. Mann, Raymond Bradley, and

Malcolm Hughes (all climate researchers) in which Jones writes: "I've just completed Mike's

32 See Norfolk Constabulary, “Police Close UEA Investigation”, (July 18, 2012) available at
http://www.norfolk.police.uk/newsevents/newsstories/2012/july/ueadatabreachinvestigation.aspx . The Major
Investigation Team at the Norfolk Constabulary (the police force for Norfolk County, England, the home of the
University of East Anglia) concluded that the perpetrators used “methods common in unlawful internet activity to
obstruct inquiries” and that there was no evidence “that anyone working at or associated with the University of East
Anglia was involved in the crime.”

*3 Norfolk Constabulary, “Operation Cabin — Closure of Investigation Report” (July 2012); available at
http://www.norfolk.police.uk/newsandevents/newsstories/2012/july/ueadatabreachinvestigation/idoc.ashx?docid=67
ace43a-ed09-4bbb-a214-b0948d2¢c2992&version=-1 .

** U.S. Environmental Protection Agency, Myths vs. Facts: Denial of Petitions for Reconsideration of the
Endangerment and Cause or Contribute Findings for Greenhouse Gases under Section 202(a) of the Clean Air Act,
available at http://www.epa.gov/climatechange/endangerment/myths-facts.html, attached hereto as Exhibit 25,
(“EPA’s Myths vs. Facts”).

17



[referring to Dr. Mann] Nature trick of adding in the real temps to each series for the last
20 years (i.e., from 1981 onwards) and from 1961 for Keith's to hide the decline”. Defendants,
with no factual support, assert: (1) that the decline referenced by Professor Jones represents the
“gulf between reconstructed temperature estimates (such as those made by Mann) and more
recent instrumental temperature data;” (2) that the decline “undermines the case for recent global
warming;” and (3) that “any attempt to hide [the decline] by use of a ‘trick “appear[s] (to say the
least) suspicious.” CEI Anti-SLAPP Mem. at 12-13; see also, NRO Mem. at 35 (arguing that
Professor Jones’s e-mail raised “questions of possible misconduct”). Defendants omit the
alternative (and correct) interpretation of this e-mail, which is that scientists often use the term
“trick” to refer to a common statistical method to deal with data sets. This was a standard “trick”
described openly in Nature and was hardly something that was secret or in any way nefarious.
Further, the term “decline” does not refer to a decline in global temperatures, but rather a well-
documented, and certainly unhidden, divergence in tree ring density proxies after 1960.”> And
there is simply no legitimate support for any different conclusion on these matters. As
Defendants further forget to inform the Court, Professor Jones’ e-mail was included in the
material that was investigated and reviewed by each and every one of the academic and
governmental entities that have considered the allegations of fraud and misconduct. As
discussed below, every organization, including the D.C. Circuit Court of Appeals and the EPA in

CED’s litigation with the EPA, has dismissed the skeptics’ hysteria surrounding this and any

> This well-documented “divergence” problem refers to an enigmatic decline in tree ring response to warming
temperatures after 1960. This decline was discussed and addressed in various publications and was therefore not
hidden, but rather simply not used to infer temperatures after 1960. See K.R. Briffa, F.H. Schweingruber, P.D.
Jones, T.J. Osborn, S.G. Shiyatov, and E.A. Vaganov, “Reduced Sensitivity of Recent Tree-Growth to Temperature
at High Northern Latitudes,” Nature, 391 (1998): 678-682; R. D’ Arrigo et al.., “On the ‘Divergence Problem’ in
Northern Forests: A Review of the Tree-Ring Evidence and Possible Causes,” Global and Planetary Change, 60
(2008): 289-305.

18



other e-mail and found no evidence of nefarious conduct by Dr. Mann or his colleagues. See,

infra, at p. 20-30.

C. Dr. Mann Is Exonerated

Following the publication of the CRU e-mails, and the subsequent baseless charge that
these e-mails showed that global warming was a hoax, a number of climate change skeptics,
including CEI, called for official inquiries into whether any of the researchers had committed
fraud, or had improperly manipulated any data. Their calls were heeded—two universities and
six governmental agencies independently investigated the allegations of fraud and misconduct.
And every one of these investigations concluded that there was no basis to the allegations of
fraudulent conduct, data manipulation, or the like. Moreover, most, if not all, of these reports
constitutes a public record or report and will therefore be admissible. Goldsberry v. United

States, 598 A.2d 376, 378 (D.C. 1991); Fed.R.Evid. 803(8).

1. University Of East Anglia

In April 2010, the University of East Anglia convened an international Scientific
Assessment Panel, in consultation with the Royal Society of London for Improving Natural
Knowledge,*® and chaired by Professor Ron Oxburgh. The Report of the International Panel
assessed the integrity of the research published by the CRU and found "no evidence of any

137

deliberate scientific malpractice in any of the work of the Climatic Research Unit".”" Three

months later, the University of East Anglia published the Independent Climate Change Email

*® The Royal Society, chartered in 1662 by King Charles 11, is the oldest learned society for science in existence
today and is the national Academy of science in the UK. Its fundamental purpose is to recognize, promote, and
support excellence in science. See http://royalsociety.org/about-us/.

37 Professor Ron Oxburgh FRS (Lord Oxburgh of Liverpool), et al., “Report of the International Panel set up by the
University of East Anglia to examine the research of the Climatic Research Unit,” (April 12, 2010), available at
http://thehill.com/images/stories/blogs/crureport.pdf, attached hereto as Exhibit 5.

19



Review report, prepared under the oversight of Sir Muir Russell. The report examined whether
manipulation or suppression of data occurred and concluded that "the scientists’ rigor and

honesty are not in doubt."”®

In their brief, the NRO Defendants suggest that the University of East Anglia’s
investigation actually found that the hockey stick graph was “misleading.” See NRO Mem. at 9,
35; . This allegation is yet another example of Defendants’ attempts to obfuscate the evidence in
this case. The “misleading” comment made in this report had absolutely nothing to do with Dr.
Mann, or with any graph prepared by him. Rather, the report’s comment was directed at an
overly simplified and artistic depiction of the hockey stick that was reproduced on the
frontispiece of the World Meteorological Organization’s Statement on the Status of the Global
Climate in 1999.>° Dr. Mann did not create this depiction, and the attempt to suggest that this

report suggested an effort by Dr. Mann to mislead is disingenuous.

2. The United Kingdom Parliament And The United Kingdom Department
Of State

In March 2010, the United Kingdom’s House of Commons Science and Technology
Committee published a report finding that the skeptics’ criticisms of the CRU were misplaced,
and that its actions “were in line with common practice in the climate science community." It
also found that “there is no case to answer” with respect to accusations of dishonesty.*  On the
allegation of attempting to corrupt the peer-review process, the committee stated: "The evidence

that we have seen does not suggest that Professor Jones was trying to subvert the peer review

*¥ Sir Muir Russell, et al., “The Independent Climate Change E-mails Review,” (July 2010), available at:
http://'www.cce-review.org/pdf/FINAL%20REPORT.pdf, attached hereto as Exhibit 6.

3 Id. at 59-60.

* See Exhibit 7, House of Commons Science and Technology Committee report.

20



process. Academics should not be criticised for making informal comments on academic
papers". The committee further found that:

[[Insofar as we have been able to consider accusations of dishonesty—for
example, Professor Jones’s alleged attempt to “hide the decline”—we consider
that there is no case to answer. Within our limited inquiry and the evidence we
took, the scientific reputation of Professor Jones and CRU remains intact. We
have found no reason in this unfortunate episode to challenge the scientific
consensus as expressed by Professor Beddington, that “global warming is
happening [and] that it is induced by human activity.*'

Further, in September 2010, in response to the House of Commons Science and
Technology Committee report, the Secretary of State for Energy and Climate Change “agree[d]
with and welcome[d], the overall assessment of the Science and Technology Committee” and,
echoing the conclusions of the University of East Anglia, noted:

the rigour and honesty of the scientists are not in doubt; that there is no evidence

of bias in data selection; that there is no evidence of subversion of peer review

and that allegations of misusing the Intergovernmental Panel in Climate Change
(IPCC) process cannot be upheld. **

Accordingly, as far as expressly determined by the government of the United Kingdom, there is

no truth to any allegation of data manipulation, misconduct or fraud.

3. Pennsylvania State University

In February, 2010, as a result of communications it received from alumni, politicians, and
others, that accused Dr. Mann of “manipulating data, destroying records and colluding to hamper
the progress of scientific discourse,” Pennsylvania State University launched an inquiry into
whether Dr. Mann had committed research misconduct. Penn State subsequently released an
Inquiry Report finding that "there exists no credible evidence that Dr. Mann had or has ever

engaged in, or participated in, directly or indirectly, any actions with an intent to suppress or to

1 1d. at 46.

2 Exhibit 8, Government Response to House of Commons Report.

21



n43

falsify data. Moreover, given the severity of the charges, the inquiry committee decided to
empanel an investigatory committee to further consider these allegations against Dr. Mann. In
June, 2010, after having reviewed “all available evidence,” the university published its Final

Investigation Report, confirming that “there was no substance to the allegations against [Dr.

Mann].”**

4. United States Environmental Protection Agency

In February 2010, Defendants CEI, along with nine other coordinated Petitions for
Reconsideration filed by various states, corporations, industry groups, and “free market” think
tanks, petitioned the EPA to reconsider its Endangerment and Cause or Contribute Findings for
Greenhouse Gases under Section 202(a) of the Clean Air Act. A central argument by the
petitioners was their contention that Dr. Mann and other scientists had distorted, concealed, and
manipulated certain temperature data, which fundamentally called into question EPA’s
endangerment finding. In their petition, CEI stated that Dr. Mann’s proxy data which was
included in IPCC’s assessment report “was artfully truncated” so as to give the “false impression
that the tree ring data agree with reported late 20" Century surface temperature data, when in fact
they did not.” CEI went on to explicitly accuse Dr. Mann of “artful deceit” and “deliberate”

“deception,” even attaching an exhibit to their petition titled “An Explanation of How Michael

* See RA-10 Inquiry Report: Concerning the Allegations of Research Misconduct Against Dr. Michael E. Mann,
Department of Meteorology, College of Earth and Mineral Sciences, The Pennsylvania State University, (February
3,2010), available at: http://www.research.psu.edu/orp/documents/Findings Mann_Inquiry.pdf, attached hereto as
Exhibit 9.

4 See RA-10 Final Investigation Report Involving Dr. Michael E. Mann, (June 4, 2010), at 1, 19, available at:
http://live.psu.edu/pdf/Final Investigation Report.pdf, attached hereto as Exhibit 10.

* See Petition for Reconsideration of the International Nongovernmental Panel in Climate Change, the Science and
Environmental Policy Project, and the Competitive Enterprise Institute, Endangerment and Cause (February 12,
2010), at 6, 7, available at http://cei.org/sites/default/files/1-Joint%20Petition%20for%20Reconsideration,%202-12-
10.pdf, attached hereto as Exhibit 26, (“CEI Petition for Reconsideration”).

22


http://www.research.psu.edu/orp/documents/Findings_Mann_Inquiry.pdf

Mann Hid the Decline.”*® In response, the EPA thoroughly investigated each and every e-mail

and found that there was no evidence of data manipulation or fraud.*’

After considering CEI’s petition, the United States Environmental Protection Agency
concluded that:

As EPA’s review and analysis shows, the petitioners routinely take these private
e-mail communications out of context and assert they are ‘‘smoking gun’’
evidence of wrongdoing and scientific manipulation of data. EPA’s careful
examination of the e-mails and their context shows that the petitioners’ claims are
exaggerated, are often contradicted by other evidence, and are not a material or
reliable basis to question the validity and credibility of the body of science
underlying the Administrator’s Endangerment Finding or the Administrator’s
decision process articulated in the Findings themselves Petitioners’ assumptions
and subjective assertions regarding what the e-mails purport to show about the
state of climate change science are clearly inadequate pieces of evidence to
challenge the voluminous and well documented body of science that is the
technical foundation of the Administrator’s Endangerment Finding.

Inquiries from the UK House of Commons, Science and Technology Committee,
the University of East Anglia, Oxburgh Panel, the Pennsylvania State University,
and the University of East Anglia, Russell Panel, all entirely independent from
EPA, have examined the issues and many of the same allegations brought forward
by the petitioners as a result of the disclosure of the private CRU e-mails. These
inquiries are now complete. Their conclusions are in line with EPA’s review and
analysis of these same CRU e-mails. The inquiries have found no evidence of
scientific misconduct or intentional data manipulation on the part of the climate
researchers associated with the CRU e-mails.

sk sk sk sk s sk sk okoskok

[Pletitioners have routinely misunderstood or mischaracterized the scientific
issues, drawn faulty scientific conclusions, resorted to hyperbole, impugned the
ethics of climate scientists in general, characterized actions as “falsification” and
“manipulation” with no basis or support, and placed an inordinate reliance on
blogs, news stories, and literature that is often neither peer reviewed nor
accurately summarized in their petitions. Petitioners often “cherry-pick” language
that creates the suggestion or appearance of impropriety, without looking deeper

% See id. at 6, 7, and 12, and Exhibit 26, p. 12.

7 See EPA’s Response to the Petitions to Reconsider the Endangerment and Cause or Contribute Finding for
Greenhouse Gases Under Section 202(a) of the Clean Air Act, Volume 1: Climate Science and Data Issues Raised
by Petitioners, attached hereto as Exhibit 11(a).

23



into the issues or providing corroborating evidence that improper action actually
48
occurred.

Remarkably, and in what can only be characterized as a deliberate attempt to hide information
from this Court, Defendants do not even bother to disclose the existence of the EPA inquiry, and
in particular the fact that this inquiry was requested by CEI. In any event, EPA categorically

rejected the fraud allegations against Dr. Mann as a “myth”:

Myth: The University of East Anglia's Climatic Research Unit (CRU) emails
prove that temperature data and trends were manipulated.

Fact: Not true. Petitioners say that emails disclosed from CRU provide evidence
of a conspiracy to manipulate data. The media coverage after the emails were
released was based on email statements quoted out of context and on
unsubstantiated theories of conspiracy. The CRU emails do not show either that
the science is flawed or that the scientific process has been compromised. EPA
carefully reviewed the CRU emails and found no indication of improper data
manipulation or misrepresentation of results.

Myth: The jury is still out on climate change and CRU emails undermine the
credibility of climate change science overall.

Fact: Climate change is real and it is happening now. The U.S. Global Change
Research Program, the National Academy of Sciences, and the Intergovernmental
Panel on Climate Change (IPCC) have each independently concluded that
warming of the climate system in recent decades is "unequivocal." This
conclusion is not drawn from any one source of data but is based on multiple lines
of evidence, including three worldwide temperature datasets showing nearly
identical warming trends as well as numerous other independent indicators of
global warming (e.g., rising sea levels, shrinking Arctic sea ice). Some people
have "cherry-picked" a limited selection of CRU email statements to draw broad,
unsubstantiated conclusions about the validity of all climate science.*’

* EPA’s Denial of the Petititons To Reconsider the Endangerment and Cause or Contribute Findings for
Greenhouse Gases Under Section 202(a) of the Clean Air Act, Final Rule, Fed. Reg. 75:156 (August 13, 2010) p.
49556-49594, codified at 40 C.F.R. Chapter 1, attached hereto as Exhibit 11.

* Exhibit 25, EPA’s Myths vs. Facts

24



Further, on June 2012, the United States Circuit Court of Appeals for the District of Columbia
Circuit affirmed the EPA’s “Endangerment Finding” and the denial of ten petitions for

reconsideration of that finding filed by, among others, CEI. The court noted:

Petitioners maintain that EPA erred by denying all ten petitions for
reconsideration of the Endangerment Finding. Those petitions asserted that
internal e-mails and documents released from the University of East Anglia’s
Climate Research Unit (CRU)—a contributor to one of the global temperature
records and to the IPCC’s assessment report—undermined the scientific evidence
supporting the Endangerment Finding by calling into question whether the IPCC
scientists adhered to “best science practices.” EPA’s Denial of the Petitions To
Reconsider the Endangerment and Cause or Contribute Findings for Greenhouse
Gases Under Section 202(a) of the Clean Air Act (“Reconsideration Denial”), 75
Fed. Reg. 49,556, 49,556-57 (Aug. 13, 2010).

sk sk st s s sk skoskok ke ok

On August 13, 2010, EPA issued a denial of the petitions for reconsideration
accompanied by a 360-page response to petitions (RTP). Id. at 49,556. It
determined that the petitions did not provide substantial support for the argument
that the Endangerment Finding should be revised. According to EPA, the
petitioners’ claims based on the CRU documents were exaggerated, contradicted
by other evidence, and not a material or reliable basis for questioning the
credibility of the body of science at issue; two of the factual inaccuracies alleged
in the petitions were in fact mistakes, but both were “tangential and minor” and
did not change the key IPCC conclusions; and the new scientific studies raised by
some petitions were either already considered by EPA, misinterpreted or
misrepresented by petitioners, or put forth without acknowledging other new
studies. Id. at 49,557-58.

sk sk sk sk s sk sk okoskok

State Petitioners have not provided substantial support for their argument that the
Endangerment Finding should be revised.

Coalition for Responsible Regulation Inc., 684 F.3d at 124-125.

Again, the NRO Defendants do not even bother to mention the EPA’s review in their
brief, or the D.C. Circuit Opinion, determinations their co-defendant CEI had specifically

requested.

25



5. United States Department Of Commerce

In February 2011, after a request from Senator James Inhofe, the Inspector General of the
Department of Commerce conducted an independent review of the e-mails stolen from CRU.”
The review was precipitated by the testimony of Dr. Jane Lubchenco, Under Secretary of
Commerce for Oceans and Atmosphere and NOAA Administrator, at a hearing before the House
Select Committee on Global Warming. Specifically, Dr. Lubchenco testified that:

The [CRU] emails really do nothing to undermine the very strong
scientific consensus and the independent scientific analyses of
thousands of scientists around the world that tell us that the earth is

warming and that the warming is largely a result of human
activities.”'

In the course of its inquiry, the department examined all of the CRU e-mails, including the
November 16, 1999 e-mail referenced above in which Professor Jones used the words “trick”
and “hide the decline.””® The department found "no evidence” of inappropriate manipulation of

data.”

6. National Science Foundation

Most recently, all of these same allegations were reviewed, once again, by the Inspector
General of the National Science Foundation (“NSF”). The NSF is an independent federal agency
established to, among other things, “promote the progress of science,” and “advance the national
health, prosperity, and welfare.” See National Science Foundation Act of 1950, Pub. L. No. 81-

507, 81* Congress (1950). The NSF is the only federal agency “dedicated to the support of

%% See Letter from Todd J. Zinser to The Honorable James M. Inhofe (February 18, 2011), available at
http://www.oig.doc.gov/Pages/Response-to-Sen.-James-Inhofe's-Request-to-OIG-to-Examine-Issues-Related-to-
Internet-Posting-of-Email-Exchanges-Taken-from-.aspx, attached hereto as Exhibit 12 (“Zinser Letter to Inhofe”).

SUId at 1.

>? Detailed Results of Inquiry Responding to May 26, 2010, Request from Senator Inhofe, at 2-3, attached hereto as
Enclosure to Exhibit 12, Zinser Letter to Inhofe.

53 Idat 11-12.

26



fundamental research and education in all scientific and engineering disciplines™, and is
essentially the final arbiter of scientific research in the United States. The NSF’s Inspector

General is further tasked with investigating fraud and other violations of laws and regulations.

See 45 C.F.R. §§ 689.1-689.10 (2011).

In 2011, the NSF, after having been notified by Penn State of its own investigation, and
presumably sensitive to the hue and cry of certain skeptics regarding Penn State’s failure to
interview experts critical of Dr. Mann’s research, decided to initiate another investigation into
the allegations related to research misconduct.”> In so doing, NSF performed its own

independent review of all of the allegations and all of the evidence, and concluded the following:

As a part of our investigation, we again fully reviewed all the reports and
documentation the University provided to us, as well as a substantial amount of
publically available documentation concerning both the Subject's research and
parallel research conducted by his collaborators and other scientists in that
particular field of research. As noted above, no specific allegation or evidence of
data fabrication or falsification was made to the University; rather, the University
developed its allegation of data falsification based on a reading of publicly
released emails, many of which contained language that reasonably caused
individuals, not party to the communications, to suspect some impropriety on the
part of the authors. As part of our investigation, we attempted to determine if data
fabrication or falsification may have occurred and interviewed the subject, critics,
and disciplinary experts in coming to our conclusions.

Although the Subject's data is still available and still the focus of significant
critical examination, no direct evidence has been presented that indicates the

>* See “National Science Foundation History”, available at http://www.nsf.gov/about/history/.

33 See National Science Foundation, Office of Inspector General, Office of Investigations, “Closeout Memorandum,
Case No. A09120086,” available at http://www.nsf.gov/oig/search/A09120086.pdf, attached hereto as Exhibit 13
(“NSF Closeout Memorandum”). Defendants try to downplay the obvious significance of the National Science
Foundation’s findings by claiming that NSF found “several concerns about the quality of the statistical analysis
techniques that were used in Dr. Mann’s research.” NRO Mem. at 11. While the NSF may have noted that some
concerns had been raised about Dr. Mean’s statistical analysis, the NSF ultimately concluded that “[t]here is no
specific evidence that [Dr. Mann] falsified or fabricated any data and no evidence that his actions amount to research
misconduct.” Id. at 3. Fabrication is further defined as “making up data or results and recording or reporting them”;
“falsification’ is defined as “manipulating research materials, equipment, or processes, or changing or omitting data
or results such that research is not accurately represented in the research record.” 45 C.F.R. § 689.1(b)-(c).
Accordingly, any suggestion that the NSF did not exonerate Dr. Mann of fraud is wholly without support.

27



Subject fabricated the raw data he used for his research or falsified his results.
Much of the current debate focuses on the viability of the statistical procedures he
employed, the statistics used to confirm the accuracy of the results, and the degree
to which one specific set of data impacts the statistical results. These concerns
are all appropriate for scientific debate and to assist the research community in
directing future research efforts to improve understanding in this field of research.
Such scientific debate is ongoing but does not, in itself, constitute evidence of
research misconduct. Lacking any direct evidence of research misconduct, as
defined under the NSF Research Misconduct Regulation, we are closing this
investigation with no further action. >°

This NSF inquiry was intended to, and did, close the book on the question of whether Dr.
Mann and his colleagues had engaged in data manipulation, research misconduct, or fraud.
NSF’s exoneration of Dr. Mann was widely reported in the national press, and Defendants

acknowledge that they were aware of its conclusions.”’

D. Defendants’ Attacks On Dr. Mann

While this entire fraud matter was (or should have been) put to rest by in the inquiries
described above, Defendants saw another opportunity to dredge up their tired and outdated
attacks against Dr. Mann in the wake of the wholly unrelated publication of the results of an
investigation at Penn State conducted by Louis Freeh (the former director of the Federal Bureau
of Investigation) regarding the university’s handling of the Jerry Sandusky child abuse scandal.
Mr. Sandusky had been convicted of molesting ten young boys. The Freeh Report concluded
that senior officials at Penn State had shown “a total and consistent disregard” for the welfare of
the children, had worked together to conceal Mr. Sandusky’s assaults, and had done so out of

fear of bad publicity for the university. For the climate change skeptics, the Sandusky scandal

56 N'SF Closeout Memorandum at 3.

>7 See, e.g., Douglas Fisher and The Daily Climate, Federal Investigators Clear Climate Scientist, Again (August 23,
2011), Scientific American, available at http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=federal-investigators-
clear-climate-scientist-michael-mann, attached hereto as Exhibit 27; Associated Press, National Science Foundation
Investigation Clears Climate Change Researcher (August 24, 2011), FoxNews, available at
http://www.foxnews.com/scitech/2011/08/24/national-science-foundation-clears-climate-change-
researcher/#ixzz2H53yISXF, attached hereto as Exhibit 28.

28


http://www.foxnews.com/scitech/2011/08/24/national-science-foundation-clears-climate-change-researcher/#ixzz2H53yISXF
http://www.foxnews.com/scitech/2011/08/24/national-science-foundation-clears-climate-change-researcher/#ixzz2H53yISXF

presented a new avenue to castigate Dr. Mann and impugn his reputation and integrity. Based
upon the supposed link that a different investigative panel of the university had cleared Mr.
Sandusky of misconduct, Defendants baldly assert that the university also must have worked to
conceal improper and fraudulent conduct on the part of Dr. Mann. While this comparison strains

credulity, this was Defendants’ new “news peg”.

On July 13, 2012, an article authored by Defendant Rand Simberg entitled “The Other
Scandal In Unhappy Valley” appeared on OpenMarket.org, a publication of CEL>® Purporting to
comment upon Penn State’s handling of the Sandusky scandal, Mr. Simberg hearkened his
readers back to “another cover up and whitewash” that occurred at the university. Mr. Simberg
and CEI stated as follows:

perhaps it’s time that we revisit the Michael Mann affair, particularly given how
much we’ve also learned about his and others’ hockey-stick deceptions since.
Mann could be said to be the Jerry Sandusky of climate science, except for
instead of molesting children, he has molested and tortured data in the service of
politiciszged science that could have dire economic consequences for the nation and
planet.

Mr. Simberg and CEI went on to state that after the leaking of the CRU e-mails,

*¥ Defendant CEI describes itself as “non-profit public policy organization dedicated to advancing the principles of
limited government, free enterprise, and individual liberty” and touts itself as being “at the forefront of the political
and scientific debate over global warming.” CEI Anti-SLAPP Mem. at 10. CEI has a history of demonizing and
attempting to discredit scientists with whom it disagrees, particularly those scientists who have asserted a link
between human conduct and the environment. For example, CEI hosts the website RachelWasWrong.org, whose
sole purpose is to cast aspersions on the late Rachel Carson, Presidential Medal of Freedom recipient, marine
biologist and conservationist who authored the groundbreaking book Silent Spring, which documented the
deleterious effects of DDT on the environment. See http://www.RachelWasWrong.org. Historically funded by
fossil-fuel interests such as the Koch Brothers Industries and ExxonMobil, CEI has a track record of disseminating
misinformation in attempting to convince the public that global warming is uncertain. For example, in 2006 CEI
launched an advertising campaign promoting carbon dioxide and arguing that global warming is not a concern.
Citing Science magazine, CEI stated that carbon dioxide "is essential to life” and that the world’s glaciers were
"growing, not melting." Science’s editors complained of this use of their research stating that the advertisement
"misrepresents the conclusions of the two cited Science papers." See FactCheck.org, “Scientist to CEL: You Used
My Research to ‘Confuse and Mislead,” (May 26, 2006), available at: http://www.factcheck.org/misleading-
ads/scientist_to_cei_you used my_research.html

> Rand Simberg, “The Other Scandal in Unhappy Valley,” (July 23, 2012), available at:
http://www.openmarket.org/2012/07/13/the-other-scandal-in-unhappy-valley/, attached hereto as Exhibit 1. The
amended version is attached as Exhibit 1(a).

29



many of the luminaries of the “climate science” community were shown to have
been behaving in a most unscientific manner. Among them were Michael Mann,
Professor of Meteorology at Penn State, whom the emails revealed had been
engaging in data manipulation to keep the blade on his famous hockey-stick
graph, which had become an icon for those determined to reduce human carbon
emissions by any means necessary.

sk sk sk sk s sk sk okoskok

Mann has become the posterboy of the corrupt and disgraced climate science echo
chamber. No university whitewash investigation will change that simple reality.

sk sk sk sk s sk sk okoskok

We saw what the university administration was willing to do to cover up heinous
crimes, and even let them continue, rather than expose them. Should we suppose,
in light of what we now know, they would do any less to hide academic and
scientific misconduct, with so much at stake?

Id.

After this publication was released, the editors of Openmarket.org removed the sentence
stating that “Mann could be said to be the Jerry Sandusky of climate science . . .,” stating that the

sentence was “inappropriate.” See Exhibit 1(a).

On July 15, 2012, an article entitled “Football and Hockey” appeared on National Review
Online.”® The article, authored by Defendant Mark Steyn, commented on and extensively quoted
from Mr. Simberg’s piece on Openmarket.org. Mr. Steyn and NRO reproduced the following
quote:

I’'m referring to another cover up and whitewash that occurred [at Penn State] two
years ago, before we learned how rotten and corrupt the culture at the university

% The National Review touts itself as an iconic and venerable conservative opinion leader. See NRO Mem. at 11.
While that may have been true at one time, in recent years the publication has appeared to change course. So much
so that Christopher T. Buckley, the son of the magazine’s founder, publicly disavowed and resigned from the
magazine after receiving a “tsunami” of “hate mail” in the wake of his endorsement of Barack Obama for President,
including an attack from an editor at the magazine deeming his support of Mr. Obama as “cretinous.” Buckley was
disappointed that his act of voicing a “reasoned argument for the opposition should result in acrimony and
disavowal” and that he had been effectively “fatwahed . . . by the conservative movement.” See Christopher T.
Buckley, Buckley Bows Out of National Review, The Daily Beast (October 14, 2008), available at
http://www.thedailybeast.com/articles/2008/10/14/sorry-dad-i-was-fired.html, Exhibit 29.

30



was. But now that we know how bad it was, perhaps it’s time that we revisit the
Michael Mann affair, particularly given how much we’ve also learned about his
and others’ hockey-stick deceptions since. Mann could be said to be the Jerry
Sandusky of climate science, except that instead of molesting children, he has
molested and tortured data in the service of politicized science that could have
dire economic consequences for the nation and planet.'

Perhaps realizing the outrageousness of Mr. Simberg’s comparison of Dr. Mann to a convicted
child molester, Mr. Steyn conceded: “Not sure I’d have extended that metaphor all the way into
the locker-room showers with quite the zeal Mr. Simberg does, but he has a point.” Id. Mr.
Steyn and NRO went on to state that “Michael Mann was the man behind the fraudulent climate-

change ‘hockey-stick’ graph, the very ringmaster of the tree-ring circus.” Id.

Mr. Steyn and NRO also reproduced verbatim the defamatory statements of Mr. Simberg
and CEI, even after CEI’s acknowledgment that they were inappropriate, and continue to stand

by them. The full quote from Mr. Simberg and CEI remains visible on National Review Online.

After the publication of the above statements, Dr. Mann demanded retractions and
apologies from both NRO and CEL®* Dr. Mann advised NRO and CEI that their allegations of
misconduct and data manipulation were false and were clearly made with the knowledge that
they were false. Dr. Mann further stated that it was well known that there have been numerous
investigations into the issue of academic fraud in the wake of the disclosure of the CRU e-mails,
and that every one of these investigations has concluded that there is no basis to these allegations

and no evidence of any misconduct or data manipulation.

%1 Mark Steyn, “Football and Hockey,” (July 15, 2012), available at:
http://www.nationalreview.com/corner/309442/football-and-hockey-mark-steyn#, attached hereto as Exhibit 2.

62 See Exhibit 17, Williams letter to Fowler, and Exhibit 18, Williams letter to Smith.

31



On August 22, NRO published a response from its editor Rich Lowry®® on National
Review Online entitled “Get Lost.”® NRO refused to apologize for or retract “Football and
Hockey,” but tellingly did not deny the falsity of the defamatory statements, nor their knowledge
of their falsity. Rather, Mr. Lowry’s defense was that:

[iln common polemical usage, ‘fraudulent’ doesn’t mean honest-to-goodness

criminal fraud. It means intellectually bogus and wrong. I consider Mann’s

prospective lawsuit fraudulent. Uh-oh. I guess he now has another reason to sue
us. /d.

As noted above, whether criminal fraud or civil fraud, the accusations against Dr. Mann are both
defamatory per se. And semantics aside, the allegation that Dr. Mann’s research was
“intellectually bogus™ is yet another allegation of academic fraud.®> CEI then again republished
Mr. Lowry’s comments by linking to and adopting Mr. Lowry’s response and noting that NRO

“expertly summed up the matter in a response by the editor.”*

Defendants did not stop there. Their words and actions since Dr. Mann’s demand for a
retraction and the filing of this lawsuit evidence an undisguised glee at the prospect of further
humiliating Dr. Mann and in battling him in the court of law. In an initial effort to use this
controversy to drum up funds, Mr. Lowry told his readers that if Dr. Mann filed a lawsuit, he and
NRO:

will be doing more than fighting a nuisance lawsuit; we will be embarking on a
journalistic project of great interest to us and our readers . . . we may eventually

6 Mr. Lowry is no stranger to offensive commentary, having been roundly criticized in 2002 for having entertained
the idea of “nuking” Mecca in retaliation for a terrorist attack on the United States. See
http://old.nationalreview.com/thecorner/2002_03 03 corner-archive.shtml.

64 See Get Lost: My response to Michael Mann, Exhibit 3.

6% See Dictionary.com, (listing “fraudulent” as a synonym for “bogus”), available at:
http://dictionary.reference.com/browse/bogus?s=t..

6 See Christine Hall, Penn State Climate Scientist Michael Mann Demands Apology From CEI (August 24, 2012),
available at http://cei.org/news-releases/penn-state-climate-scientist-michael-mann-demands-apology-cei, attached
hereto as Exhibit 4.

32



even want to hire a dedicated reporter to comb through the materials and regularly
post stories on Mann. My advice to poor Michael is to go away and bother
someone else. If he doesn’t have the good sense to do that, we look forward to
teaching him a thing or two about the law and about how free debate works in a
free country. He’s going to go to great trouble and expense to embark on a losing
cause that will expose more of his methods and maneuverings to the world. In
short, he risks making an ass of himself. But that hasn’t stopped him before.®’

Mark Steyn, in cheering on his co-defendants’ call to arms, told his own readers that he would
“bet Michael Mann had never heard of [him] when he blew his gasket, and [he would] wager his
high-priced counsel never bothered doing two minutes of Googling. If they had, they'd have

»68 Defendants’

known that once they start this thing they'd better be prepared to go the distance.
continued derision of Dr. Mann reached its zenith when the NRO editors took out a full page
advertisement in Penn State’s student newspaper mocking Dr. Mann for his statements regarding

the 2007 Nobel Peace Prize awarded to the IPCC.* Defendants’ taunts have only grown more

intense in the wake of the filing of this lawsuit—threatening to “kick Professor Mann’s legal

370 »71

heinie,””” and to “stick Dr. Mann’s hockey stick where the global warming don’t shine
rather emphatically putting the lie to Defendants’ assertions that Dr. Mann’s lawsuit is a threat to

their First Amendment rights.

%7 Get Lost: My response to Michael Mann, Exhibit 3.
%% Exhibit 23, Steyn: “Stick it”

%9 See Exhibit 30. Specifically, Defendants deride Dr. Mann for “falsely” claiming to be a Nobel Prize recipient.
Dr. Mann contributed to the Intergovernmental Panel on Climate Change (“IPCC”). The IPCC was subsequently
awarded the Nobel Peace Prize for 2007. After the receipt of that award the IPCC sent certificates to scientists who
had contributing substantially to the report congratulating them for “contributing to the award of the Nobel Peace
Prize for 2007 to the IPCC.” A number of those scientists, including Dr. Mann, understood from this commendation
that it was appropriate to state that they either "shared" or were a "co-recipient" of the award.

"0 See Exhibit 20, CEI: About Michael Mann’s lawsuit; Exhibit 21, We Need Your Help; Exhibit 22, Fowler: “Mann
Up.

"I Mark Steyn, “Nobel Laureate Steyn Takes on National Review, (December 11, 2012), available at:
http://www.nationalreview.com/corner/335320/nobel-laureate-steyn-takes-national-review-mark-steyn#.

33



III. ARGUMENT

A. Dr. Mann’s Lawsuit Should Not Be Dismissed Pursuant To The District Of
Columbia’s Anti-SLAPP Statute

1. This Is Not The Type Of Lawsuit The Anti-SLAPP Statute Was Meant To
Protect Against

In a transparent attempt to couch themselves as the defenders of the First Amendment,
the NRO Defendants boldly assert that this lawsuit improperly “seek[s] monetary damages for
defendants’ public commentary” and “present[s] the very sort of ‘strategic lawsuit against public
participation’ targeted for early dismissal.” NRO Mem. at 15. Defendants further argue that Dr.
Mann, in filing this lawsuit, does not seek to redress a legally cognizable wrong, but rather
simply to “squelch public criticism of his ideas.” NRO Mem. at 1. Casting themselves as the
champions of free debate on matters of public concern, Defendants represent to this Court that
they have brought their motion to combat the “evil” that SLAPP suits represent. Defendants’
characterization of this lawsuit and its supposed similarity to a classic SLAPP suit could not be
more off the mark.

Dr. Mann’s Complaint is specific, well-pled, and replete with actionable facts—all
compiled before discovery has even begun. This case is therefore entirely distinguishable from
the type of action the District of Columbia had in mind when it enacted the D.C. Anti-SLAPP
Act. As the D.C. District Court has described them, “ “SLAPP suits are often brought for
‘purely political purposes’ in order to obtain ‘an economic advantage over the defendant, not to
vindicate a legally cognizable right of the plaintiff.”” Blumenthal, 2001 WL 587860, at *3.

[O]ne of the common characteristics of a SLAPP suit is its lack of merit. But lack

of merit is not of concern to the plaintiff because the plaintiff does not expect to

succeed in the lawsuit, only to tie up the defendant’s resources for a sufficient

length of time to accomplish plaintiff’s underlying objective. As long as the

defendant is forced to devote its time, energy and financial resources to

combating the lawsuit its ability to combat the plaintiff in the political arena is
substantially diminished... Thus, while SLAPP suits “masquerade as ordinary

34



lawsuits” the conceptual features which reveal them as SLAPPs are that they are
generally meritless suits brought by large private interests to deter common
citizens from exercising their political or legal right or to punish them for doing
so. Because winning is not a SLAPP plaintiff’s primary motivation, defendants’
traditional safeguards against meritless actions, (suits for malicious prosecution
and abuse of process, requests for sanctions) are inadequate to counter SLAPPs.

Id. (alterations in original)(citation omitted)

The District of Columbia Council’s Committee Report regarding the Anti-SLAPP Act
supports this view of SLAPPs. In commenting on the reasoning underlying the adoption of the
D.C. Anti-SLAPP Act, the Committee Report points to certain previous SLAPP suits in the
District of Columbia.”” As its primary example, the Report focuses on “the efforts of two
Capitol Hill advocates that opposed the efforts of a certain developer.” Committee Report at 3.
According to the Report, “[w]hen the developer was unable to obtain a building permit, the
developer sued the activists and the community organization alleging they ‘conducted meetings,
prepared petition drives, wrote letters and made calls and visits to government officials,
organized protests, organized the preparation and distribution of ... signs and gave statements
and interviews to various media.” /d. The Committee noted that “[s]uch activism ... was met
with years of litigation and, but for the ACLU’s assistance, would have resulted in outlandish
legal costs to defend.” Id. The Committee concluded: “Though the actions of these participants
should have been protected, they, and any others who wished to express opposition to the
project, were met with intimidation.” /Id. at 3-4.

This view of SLAPP suits as described in the Committee Report is exactly in line with
the justification offered by the court in Blumenthal—and completely different from the case Dr.

Mann has brought. Much like this case, the Court in Blumenthal reasoned that the suit “[bore]

7* See Council of the District of Columbia Committee on Public Safety and the Judiciary Committee Report,
November 18, 2010, (“Committee Report”) at 3, attached hereto as Exhibit 31.

35



little resemblance” to a SLAPP action and concluded that it could not “characterize the suit as
meritless ... or conclude at this stage that plaintiffs have not been injured in their reputations or
that ‘winning is not [their] primary motivation’, so far as it appears, they have brought this suit to
‘vindicate a legally cognizable right.”” Blumenthal, 2001 WL 587860, at *4 (second alteration in
original). Unlike a traditional SLAPP suit, there is no economic bullying here, and Dr. Mann is
certainly not a “large private interest[] [aiming] to deter common citizens from exercising their
political or legal right[s].” Id. at *3. To the contrary, Dr. Mann is a lone individual who is
meritoriously seeking legal recourse for damage to his reputation after Defendants published
false and misleading statements of fact about him to a national audience. Nor do Defendants
show any signs of having their First Amendment rights “muzzled,” as their persistent post-
litigation articles evidence.” In fact, both NRO and CEI have used this lawsuit as an opportunity
to line their coffers, ostensibly to cover legal costs. As noted, NRO has issued pleas to its
readers asking them to “[p]lease help National Review in its fight to kick Professor Mann’s legal
heinie,” noting that the publication will “do whatever [it has] to do to find . . . Professor Mann
thoroughly defeated, as he so richly deserves to be,” and boasting of raising over $100,000 from
900 readers in one week “to counter Michael Mann, the non-Nobel Peace Prize-winning Penn

. . 4
State warming warrior.”’

2. Relevant Legal Standards

In bringing a Special Motion to Dismiss under the D.C. Anti-SLAPP statute, the movant
has the initial burden of making a “prima facie showing that the claim at issue arises from an act

in furtherance of the right of advocacy on issues of public interest.” D.C. Code § 16-5502(b).

7 Attached as Exhibit 34 is a sampling of Defendants’ statements regarding Dr. Mann subsequent to his demands
for a retraction and apology.

7 See Exhibit 20, CEI: About Michael Mann’s lawsuit (soliciting donationsbased upon the filing of this lawsuit);
Exhibit 21, We Need Your Help; Exhibit 22, Fowler: “Mann Up.

36



The statute further defines an “issue of public interest” to include an issue related to a “public
figure”. D.C. Code § 16-5501(3). Dr. Mann does not dispute that the Anti-SLAPP statute
applies here, as the Complaint “arises from an act in furtherance of the right of advocacy on
issues of public interest.” Assuming Defendants have met their burden under the statute, the
burden then shifts to Dr. Mann to establish that his “claim is likely to succeed on the merits.”
See D.C. Code § 16-5502(b). If Dr. Mann meets that burden — which he easily can —

Defendants’ motion “shall be denied.” Id.

D.C. Courts have yet to consider the standard by which to judge whether a plaintiff has
shown its claims are “likely to succeed on the merits.” A sound interpretation of the statute,
adopted in California (and which served as the model for the D.C. statute) is that the showing at
this stage is not the high burden that Defendants urge on this Court, but rather is akin to the
summary judgment standard. After all, the Anti-SLAPP statute was passed to protect against
discovery necessitated by lawsuits that were ultimately found to be meritless. The purpose was
to provide the court with an early look at the merits of the case, in order to spare the defendants
the expense of discovery if the case was not well-founded. The law simply changes the timing
on which a motion for summary disposition can be heard—it does not change the substantive law
in a defamation case. As such, if it appears at this early stage that the case can survive a motion

for summary judgment by raising a triable issue, the case may proceed.

This view is squarely based on jurisprudence from the California courts, and as noted, the
D.C. statute was modeled after the California statute. See Farah v. Esquire Mag., Inc., 863 F.
Supp. 2d 29, 36 (D.D.C. 2012) (“The D.C. Anti-SLAPP Act intentionally follows ‘the lead of
other jurisdictions.’”) (citing Rep. of the D.C. Comm. on Public Safety and the Judiciary on Bill

18-893 (Nov. 19, 2010) at 4). There is nothing in the D.C. legislative history suggesting a

37



standard different from the California standard, which simply incorporates the summary
judgment standard. Pursuant to California law, once a defendant has established that the anti-
SLAPP statute applies, in order to avoid dismissal the plaintiff must establish “that there is a
probability that the plaintiff will prevail on the claim.” Cal. CCP. § 425.16 (2013). The sole
difference between the California statute and the D.C. statute is that California uses the term
“probability the plaintiff will succeed on the merits,” whereas D.C. uses the term “likely to
succeed on the merits.” This is a distinction without a difference. The dictionary defines
“probability” as “likelihood”.”” And it also defines “likelihood” as “probability.” Accordingly,
the standard is the same and this Court can easily look to California law in order to establish Dr.

Mann’s burden.

Under California law, “[t]o demonstrate a probability of prevailing on the merits” the
plaintiff must show that the “evidence is sufficient to support a judgment in the plaintiff’s favor
as a matter of law, as on a motion for summary judgment.” Hall v. Time Warner, Inc., 153
Cal.App.4th 1337, 1346, 63 Cal. Rptr. 3d 798, 804-805 (2007) (internal citations and quotations
omitted); see also, Taus v. Loftus., 40 Cal. 4th 683, 714, 54 Cal. Rptr. 3d 775, 799 (2007) (“past
cases interpreting [the anti-SLAPP statute] establish that the Legislature did not intend that a
court, in ruling on a motion to strike under this statute, would weigh conflicting evidence to
determine whether it is more probable than not that plaintiff will prevail on the claim, but rather
intended to establish a summary-judgment-like procedure available at an early stage of litigation
that poses a potential chilling effect on speech-related activities”). In fact, California courts, in

describing California’s anti-SLAPP act’s probability standard have, deemed it a determination of

7> See “likelihood” Merriam Webster.com 2013 (defining likelihood as “probability”). (January 9, 2013), available
at http://www.merriam-webster.com/dictionary/likelihood; “probability” Merriam Webster.com 2013 (listing
“likelihood” as a synonym for probability). (January 9, 2013), available at http://www.merriam-
webster.com/dictionary/probability.

38



whether the plaintiff can establish a “likelihood of success on the merits”—words identical to the
wording in the D.C. statute. Mann v. Quality Old Time Service., Inc., 120 Cal. App.4th 90, 105,
15 Cal. Rptr. 3d 215, 222 (2004); see also Aber v. Comstock, Case No. A134701, 2012 WL
6621695, at *11 (Cal. App. 1 Dist. Dec. 18, 2012) (noting that plaintiff had to “show a likelihood
of success on his claims” in responding to a SLAPP motion); Chodos v. Cole, 210 Cal. App.4th
692, 706, 148 Cal. Rptr. 3d 451, 461 (2012) (describing the second prong of California’s anti-
SLAPP statute as “likelihood of success on the merits™); Wong v. Jing, 189 Cal.App.4th 1354,
1368, 117 Cal. Rptr. 3d 747, 760 (2010) (describing plaintiff’s burden under California’s anti-

SLAPP statute as a requirement “[t]o show a likelihood of success™).

Nonetheless, Defendants argue that Dr. Mann’s burden is “heavier” than other anti-
SLAPP jurisdictions. See NRO Mem. at 20; CEI Anti-SLAPP Mem. at 34-35. In support of
their argument and in a pointed effort to avoid the summary judgment standard that has been
established in other anti-SLAPP jurisdictions, Defendants point to one dictionary definition of
the term “likely” for the proposition that this term connotes a higher burden than “probability.”
See, e.g. NRO Mem. at 20. This standard finds no support in the law, and is clearly at odds with
the law set forth in other jurisdictions which have enacted Anti-SLAPP statutes. This overly
stringent standard—on a motion to dismiss, would unduly restrict any plaintiff’s right to assert a

defamation case involving a matter of public interest.

3. Dr. Mann Is Likely To Prevail On The Merits Of His Defamation Claims

To succeed on his defamation claims, Dr. Mann must demonstrate that: (1) Defendants
made false and defamatory statements about Dr. Mann; (2) Defendants published those
statements without privilege to at least one third party; (3) Defendants’ possess the requisite fault

in publishing those statements; and (4) either the statements were actionable as a matter of law

39



(i.e., were defamatory per se, which is the case here), or that their publication caused Dr. Mann
special damages. See Williams v. District of Columbia, 9 A.3d 484, 91 (D.C. 2010); Beeton v.
District of Columbia, 779 A.2d 918, 923 (D.C. 2001). There is no dispute that a statement that
tends to injure the plaintiff in his profession by indicating that he lacks knowledge, skill, honesty,
character, and integrity constitutes defamation per se, and is actionable as a matter of law. See
Ingber v. Ross, 479 A.2d 1256, 1268 (D.C. 1984) (“Defendants’ statements were slander per se
because they imputed to Plaintiff “a lack of knowledge and skill in dentistry and a lack of
honesty, character and integrity which tended to injure [plaintiff’s] reputation in the community
and were calculated to cause harm to [plaintiff’s] reputation”) (citations omitted). Defendants do

not even contest the fact that their statements are defamatory per se.

Assuming that Dr. Mann is a public figure, then to prevail on his defamation claim, he
must also establish that Defendants made the defamatory statements with actual malice — i.e.
with knowledge that they were false or with reckless disregard as to their truth. See Thomas, 681
F.Supp. at 65 (citing New York Times v. Sullivan, 376 U.S. at 280). Actual malice is established
if it is shown that “the defendant in fact entertained serious doubts” as to the truth of the
publication or acted “with a high degree of awareness of . . . . its probable falsity.” See Oao Alfa
Bank v. Center for Public Integrity, 387 F.Supp.2d 20 (D.D.C. 2005) (citing St. Amant v.

Thompson, 390 U.S. 727, 731)).

In making an early assessment of Dr. Mann’s likelihood of prevailing on the merits, there

is only one possible conclusion that this Court can reach: Dr. Mann will prevail, as the

40



statements at issue are false and defamatory per se and Defendants made those statements with

knowledge of their falsity or reckless disregard for their truth’™.

Dr. Mann has brought suit for defamation per se based on the following four individual

statements:
e Defendant Simberg’s statement, published by CEI on Openmarket.org, that Dr. Mann
had engaged in “data manipulation,” “academic and scientific misconduct,” and was
“the posterboy of the corrupt and disgraced climate science echo chamber.” Compl. ¢
48.
e Defendant Steyn’s statement, published by NRO on National Review Online, that Dr.
Mann “was the man behind the fraudulent climate-change ‘hockey-stick’ graph, the

very ringmaster of the tree-ring circus.” Compl. q 60.

e Mr. Lowry’s statement, published by NRO on National Review Online, calling Dr.
Mann’s research “intellectually bogus.” Compl. q 72.

e Defendant CEI’s press release, adopting and republishing the above statement by Mr.
Lowry calling Dr. Mann’s research “intellectually bogus.”

Each of these allegations accuses Dr. Mann of fraud and dishonesty and each is false.
Again, Defendants make no claim that the statements at issue are not false. Nor could they.
Rather, they hang their hats on the arguments that “much of the speech identified in the
Complaint . . . is plainly hyperbolic opinion commentary” and that Dr. Mann has failed to plead

actual malice with sufficient specificity.

a. Defendants’ Statements About Dr. Mann Are Not Constitutionally
Protected Opinion

As a threshold matter, the Supreme Court has eschewed any “artificial dichotomy between

‘opinion’ and fact.” Milkovich, 497 U.S. at 19. Thus, “the Supreme Court’s decision in Milkovich

7 Dr. Mann believes that Defendants will concede that their statements were false (especially in light of the fact that
they have not argued to the contrary in their briefs). And, as set forth in his brief in opposition to CEI Defendants’
motions to dismiss, CEI Defendants will be collaterally estopped from asserting that their statements are true based
upon their participation in the EPA proceedings and the subsequent appeal to the District of Columbia Circuit.

41



made clear that the First Amendment gives no protection to an assertion sufficiently factual to be
susceptible of being proved true or false.” Jankovic v. International Crisis Group, 593 F.3d 22, 27
(D.C. Cir. 2010) (citations omitted); see also Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 340 (1974)
(“[Tlhere is no constitutional value in false statements of fact.”). As the D.C. Circuit further
explained in Jankovic, “there is no wholesale exemption from liability in defamation for statements
of ‘opinion.” Instead, statements of opinion can be actionable if they imply a provably false fact, or
rely upon stated facts that are provably false.” Moldea v. New York Times Co., 22 F.3d 310, 313
(D.C. 1994) (“Moldea IT’). The key inquiry is whether a statement is capable of verification.
Weyrich v. The New Republic, Inc., 235 F.3d 617, 624 (D.C. Cir. 2001). “In other words, even
with a per se opinion, the question is whether the person has made an assertion that can reasonably
be understood as implying provable facts.” White v. Fraternal Order of Police, 909 F.2d 512, 522
(D.C. Cir. 1990). Accordingly, Defendants cannot defeat Dr. Mann’s claims with their asserted
opinion defense, absent a showing that “it is clear [they] are expressing a subjective view, an
interpretation, a theory, conjecture, surmise, or hyperbole, rather than claiming to being in
possession of objectively verifiable facts.” Washington v. Smith, 893 F. Supp. 60, 62 (D.D.C.
1995), aff’d, 80 F.3d 555 (D.C. Cir. 1996) (citations omitted); see also, Partington v. Bugliosi,
56 F.3d 1147, 1155 (9th Cir. 1995) (All authors, even those of generally subjective pieces like
book reviews, “must attempt to avoid creating the impression that they are asserting objective
facts rather than merely stating subjective opinions”). Here, the statements at issue contain

verifiably false statements of fact.

(D) Defendants Statements Are Verifiable

The statement that Dr. Mann "has molested and tortured data in the service of politicized
science that could have dire economic consequences for the nation and the planet" is plainly

factual and verifiable. Similarly, the statement that Dr. Mann “had been engaging in data

42



manipulation” can be proven false. Thus, objective evidence could be assessed to determine
whether Dr. Mann deliberately altered his data in order to fit his political agenda, by among other
things, ignoring data that does not lead to a preordained result and/or manufacturing data out of

whole cloth.

Equally verifiable is the statement that Dr. Mann has become the posterboy of the corrupt
and disgraced climate science. The statement explicitly accuses Dr. Mann of corruption. “[T]o
falsely state that [plaintiff] is incompetent and corrupt . . . is to hold him up to disgrace and
contempt . . . [and is] defamatory.” Rinaldi v. Holt, Rinehart & Winston, Inc., 42 N.Y.2d 369,
379, 366 N.E.2d 1299, 1305 (N.Y. 1977) (finding that defendants’ statements that a judge was
“corrupt” would lead the “ordinary and average reader” to “understand the use of these words . . .
as meaning that plaintiff had committed illegal and unethical actions” and that such statements
are not constitutionally protected as opinion).

Similarly verifiable are the allegations that Dr. Mann engaged in academic and scientific
misconduct and fraud and that his research is intellectually bogus.”® Fraud has five essential
elements: “(1) a false representation (2) in reference to material fact, (3) made with knowledge of
its falsity, (4) with the intent to deceive, and (5) action is taken in reliance upon the
representation.” Bennett v. Kiggins, 377 A.2d 57, 59 (D.C. 1977). Whether Dr. Mann engaged
in fraud is verifiable, and is a matter that this Court and others routinely address and regarding
which factual findings are made every day. Defendants know this. They know that six separate

entities have considered and made objective findings as to whether Dr. Mann and his colleagues

7% Defendants’ semantic parsing aside, bogus is a synonym for fraud and therefore this allegation is verifiable in
much the same way as the explicit fraud allegations. See Dictionary.com, (listing “fraudulent” as a synonym for
“bogus”™), available at: http://dictionary.reference.com/browse/bogus?s=t.

43



engaged in misconduct or fraud. In and of itself, this conduct shows that Defendants know that
their fraud allegations are objectively verifiable (and false).

Defendants’ accusations of fraud in this case are strikingly similar to the accusations
deemed factual (and therefore not constitutionally protected) by the Supreme Court in Milkovich.
In that case, the defendant accused the plaintiff of lying during a hearing before the Ohio High
School Athletic Association. Milkovich, 110 S. Ct. at 2697. The Court noted that “[t]he
dispositive question” was “whether a reasonable fact finder could conclude that the statements in
[defendant’s] column imply an assertion that [plaintiff] perjured himself in a judicial
proceeding.” Id. at 2707.”" The Court concluded “a determination whether [plaintiff] lied in this
instance can be made on a core of objective evidence.” Id. Likewise, a determination of whether
Dr. Mann committed fraud in relation to his development of the hockey-stick graph can be made
on a core of objective evidence. This Court, like any other fact finder litigating a case involving
criminal or civil fraud, can hear and consider evidence as to whether Dr. Mann made any
knowing and material misrepresentations in his research with the intent to deceive.

As to the allegations of “misconduct,” Defendants cannot argue their way around this
statement by claiming that it merely expresses an opinion about Penn State and not Dr. Mann.
While the statement may include a criticism of Penn State, it clearly states that Dr. Mann, and
not Penn State, is guilty of academic and scientific misconduct. There can be no question that
objective evidence could be assessed to show whether Dr. Mann engaged in academic and

scientific misconduct. In fact, this is the very same factual inquiry that the EPA, the NSF, the

7 Perjury, like fraud, has readily identifiable elements: (1) an oath; (2) before a competent person or tribunal; (3) a
false statement; (4) of material fact; and (5) knowledge of falsity. See In re White, 11 A.3d 1226, 1273 (2011)
(citations omitted).

44



Commerce Department, the United Kingdom government, and Penn State engaged in when those
entities independently investigated whether Dr. Mann had engaged in “research misconduct.””®
Specifically, Penn State, after receiving numerous communications “accusing [Dr. Mann]
of having engaged in acts . . . that included manipulating data, destroying records and colluding
to hamper the progress of scientific discourse around the issue of anthropogenic global

9579

warming”, reviewed “all available evidence”’” and “determined that there was no substance to

the allegations against [Dr. Mann].”*

Similarly, the National Science Foundation noted that
“[t]o recommend a finding of research misconduct, the preponderance of the evidence must show
that with culpable intent [Dr. Mann] committed an act that meets the definition of research
misconduct” and concluded that “no direct evidence has been presented that indicates [Dr.
Mann] fabricated the raw data he used for his research or falsified his result.”® These

investigations clearly belie Defendants’ specious argument that their accusations are not

“capable of being proved false.” NRO Mem. at 22.

(2) The Context Of Defendants’ Statements Does Not Render
Them Non-Actionable Opinion

Perhaps realizing the verifiability of their statements, Defendants focus predominantly on
the “context” of their statements. NRO Mem. at 25-27. While it is true that Milkovich did not
abandon the principle of looking to the context in which the speech appears, Moldea II, 22 F.3d
at 314, “an article’s political ‘context’ does not indiscriminately immunize every statement

contained therein.” Weyrich, 235 F.3d at 626. Further, Milkovich specifically eschewed the

78 See Exhibits 5 through 13.

7 Penn State’s review included interviewing seven witnesses, including Dr. Mann, and reviewing scores of
documents and e-mails. See Exhibit 10 at 6-7.

1d at1,19.
81 Exhibit 13, NSF Closeout Memorandum at 3

45



multifactor tests that several lower courts had utilized to categorize speech (and that Defendants
rely upon in their briefs). Snyder v. Phelps, 580 F.3d 206, 218-219 (4th Cir. 2009).** As for
those cases in which context has been a determinative factor for courts in the wake of Milkovich,
they are limited to arenas where non-verifiable opinions are the norm—such as book reviews.
See, e.g. Moldea 11,22 F.3d at 315. For example, in Phantom Touring, Inc, after noting that “the
connotation of deliberate deception is sufficiently factual to be proved true or false,” the court
held that the context of the statement—a theater review—‘rendered the language not reasonably
interpreted as stating ‘actual facts.”” Phantom Touring Inc.. v. Affiliated Publications, 953 F.2d

724, 729 (1st Cir. 1992).

Here, the context of Defendants’ statements (to the extent they are relevant), is a far cry
from the necessarily subjective theater of artistic commentary and review. Defendants’
statements were published on websites that, to be sure, often offer opinion commentary. But the
fact that the statements appeared in a publication that often expresses opinions is hardly a
liability shield. See Moldea II, 22 F.3d at 314 (noting that [a]lthough the statements at issue in
Milkovich appeared in an ‘opinion column’ in a newspaper sports section, the Court found no
relevance in this fact . . . apparently because an accusation of perjury is not the sort of discourse
that even arguably is the usual province of such columns”). The D. C. Circuit’s decision in
Weyrich is instructive in this regard. In Weyrich, the defamatory statements appeared in The

New Republic. The New Republic, much like The National Review, is a well-known source of

%2 The court in Snyder considered whether the following signs displayed at the funeral for a Marine killed in Iraq and
held that the following statements were not verifiable, and were thus constitutionally protected opinion: “America is
Doomed," "God Hates the USA/Thank God for 9/11," "Pope in Hell," "Fag Troops," "Semper Fi Fags," "Thank God
for Dead Soldiers," "Don't Pray for the USA," "Thank God for IEDs," "Priests Rape Boys," and "God Hates Fags”.
Snyder at 39-40. Because the statements were “purely subjective opinion”, the court concluded that “a reasonable
reader” would not interpret the signs as including verifiable facts about plaintiff or his son. Id. at 40-41. In contrast
to the statements in Snyder, there can be no question that Defendants’ fraud accusations are verifiable and could
be—and were—interpreted by reasonable readers as such.

46



political commentary, and describes itself as a “Weekly Journal of Opinion.” Weyrich, 235 F.3d
at 625. Although most of the article at issue in Weyrich contained hyperbolic commentary, the
D.C. Circuit still found actionable factual assertions in the article, including that the subject of
the article had “snapped,” was becoming “more and more isolated,” had surrounded himself with
a “coterie of sycophants,” was “apoplectic,” and had “psychological problems.” I/d. While these
statements may have appeared in an opinion piece, because they were objectively verifiable, as

are the statements at issue here, they did not constitute protected speech.

3) The “‘Supportable Interpretation” And “Fair Comment”
Privileges Do Not Apply

Finally, the suggestion that Defendants’ statements are protected because they offer “fair
comment” is absurd. NRO Mem. at 31-33. Defendants posit that because their statements are
opinion based upon truthful facts disclosed to the reader, those statements qualify as “fair
comment” on a matter of public concern. These arguments, like all of Defendants’ opinion

arguments, must fail.

First, not a single one of the purportedly disclosed facts supports Defendants’ allegations
of fraud or misconduct. See NRO Exhibits 2, 5-7, 11-20. In fact, many of the supposedly
disclosed facts are: (1) authored by Defendant Simberg (NRO Exhibits 11); (2) related solely to
Penn State’s investigation of Mr. Sandusky (NRO Exhibit 9); (3) provide mere biographical
information regarding Dr. Mann (NRO Exhibit 2); and/or (4) pre-date the NSF’s exoneration of
Dr. Mann. Not a one sets forth a scintilla of evidence that would support the opinion that Dr.
Mann is guilty of research misconduct or fraud. Thus, Defendants’ assertion that the they
“supplied relevant facts in exhaustive detail, allowing readers to evaluate the authors’ opinions

and reach their own conclusions” is simply without merit. NRO Mem. at 32 Moreover, as with

47



this Court, Defendants do not tell their readers about the EPA’s investigation and Defendants’
commentary on those investigations that they do disclose deliberately misleads their readers.

Accordingly, Defendants’ readers certainly are not permitted “to draw their own conclusions.”

Id.

Second, Defendants fail to appreciate that fair comment applies only to opinions, not
misstatements of fact. See Fisher v. Wash. Post Co., 212 A.2d 335, 337 (D.C. 1965). For the
reasons stated above, Defendants’ statements are verifiable facts, not opinions. But even if
Defendants’ statements were opinions, the law “protects only opinions based on true facts,
accurately disclosed.” Jankovic, 593 F.3d at 28. As the Supreme Court has made clear, “[e]ven
if the speaker states the facts upon which he bases his opinion, if those facts are incorrect or
incomplete, or if his assessment of them is erroneous, the statement may still imply a false
assertion of fact.” Milkovich, 497 U.S. at 19. The fair comment privilege does not protect
statements that are false, or that are based on misstatements of fact. See Fisher, 212 A.2d at 337
(the fair comment privilege “goes only to opinions expressed by the writer and does not extend
to misstatements of fact”); see also Phillips v. Evening Star Newspaper Co., 424 A.2d 78, 88
(D.C. 1980) (“[The fair comment] privilege, however, has been restricted to extend protection
only to opinion, not misstatements of fact.”); Jankovic, 593 F.3d at 29 (“a conclusion based on a
misstatement of fact is not protected by the [fair comment] privilege”). Fair comments are not
actionable in defamation "because the reader understands that such supported opinions represent
the writer's interpretation of the facts presented, and because the reader is free to draw his or her
own conclusions based upon those facts . . . ." Moldea v. New York Times Co. (“Moldea I”), 15

F.3d 1137, 1144 (D.C. Cir. 1994). Here, Defendants’ statements do not offer an opinion

48



regarding Dr. Mann, they assert as a factual matter that Dr. Mann is guilty of academic

misconduct and fraud.

4) Defendants’ Assertion That Their Statements Merely Raise
Questions Does Not Shield Defendants From Liability

Defendants also claim that their statements are not actionable because they merely “raise
questions about Penn State’s handling of investigations regarding its ‘star’ employees.” NRO
Mem. at 24. But the D.C. Circuit rejected this argument long ago: “Where readers would
understand a defamatory meaning, liability cannot be avoided merely because the publication is
cast in the form of an opinion, belief, insinuation, or even question.” Afro-American Publishing
Co. v. Jaffe, 366 F.2d 649, 655 (D.C. Cir. 1965). In Defendants’ telling, the crux of Defendant
Steyn’s post was really directed at Penn State’s investigation of Dr. Mann, and not Dr. Mann
himself. While Mr. Steyn’s post may include a question mark, there is nothing rhetorical about
its accusations regarding Dr. Mann. Although it is arguable whether Defendants were even
raising questions about Penn State’s investigation — a difficult argument to make considering that
investigation is characterized as a “cover up and white wash” — it is clear that Defendants are not
raising questions about Dr. Mann, but rather bluntly accusing him of misconduct and fraud.

Defendants do not question whether Dr. Mann engaged in “data manipulation,” they
directly posit that the CRU e-mails “revealed [he] had been engaging in data manipulation.” Nor
do they question whether Dr. Mann had engaged in “academic and scientific misconduct.”
Rather they base their entire call for a “fresh, truly independent investigation” of Dr. Mann upon
the premise that Penn State “covered up and whitewashed” its prior investigation in order to

“hide academic and scientific misconduct” on the part of Dr. Mann.

49



b. Defendants’  Statements Do Not Qualify  As  “Rhetorical
Hyperbole”

Nor can the NRO Defendants skirt liability by arguing that their statements are nothing
more than rhetorical hyperbole. In defamation law, the phrase “rhetorical hyperbole”
encompasses a variety of communications, including epithets, insults, and name-calling, which
are protected against civil liability. Robert D. Sack, Sack on Defamation: Libel, Slander, and
Related Problems § 2.4.7 (4th ed. 2012). The statements at issue here are not mere name-calling,

they are accusations of fraudulent conduct and dishonesty.

As a preliminary matter, in an effort to shoehorn their statements into the definition of
rhetorical hyperbole, the NRO Defendants assert that their statements are hyperbolic because “no
reasonable person could conclude that Steyn (or Simberg, for that matter) labeled Mann a
convicted child molester.”” NRO Mem. at 28; CEI Anti-SLAPP Mem. at 55. Unfortunately,
Defendants fail to acknowledge that Dr. Mann is not bringing a defamation claim on the basis of
the Sandusky comparison—that is a different claim, an intentional infliction of emotional
distress. Rather, Dr. Mann’s defamation claims are based upon defendants’ allegations of

e ANTY

“fraud,” “academic and scientific misconduct,” “data manipulation,” “molesting and torturing
data,” and “corruption and disgrace.” Accordingly, whether a reasonable reader would have

taken the Sandusky comparison as literal or metaphorical is beside the point.

More important, Defendants’ assertion that the explicit allegation of fraud and

misconduct “is similarly rhetorical hyperbole” does not withstand scrutiny. **Defendants’ lies

% Nor can NRO Defendants escape liability by arguing that their statements are merely an assault on Dr. Mann’s
“body of work”, not his “character.” See, e.g., NRO Mem. at 29. Defendants do not merely disagree with Dr.
Mann's work, but rather they accuse it of being fraudulent, which explicitly incorporates an allegation that Dr. Mann
engaged in fraud. Accordingly, calling Dr. Mann’s work fraudulent is the same as calling Dr. Mann a fraud. Nor is
there, as Defendants suggest, any whole-sale protection for accusations made regarding an academic or scientist's

50



are written as statements of fact, not statements of opinion, and they were meant to be, and were,
taken literally.” Nonetheless, Defendants argue that “Steyn’s column cannot reasonably
construed to accuse [Dr. Mann] of academic fraud or a criminal act.” NRO Mem. at 28; CEI
Anti-SLAPP Mem. at 56. But Defendants’ offer no support for their assertions about what their
readers might think, and any assertion in that regard is sharply contradicted by the evidence
discovered to date. Commentators on OpenMarket.org (the CEI blog on which Mr. Simberg
originally published his defamatory statements) immediately responded to Defendants’
allegations. More recently, last month, NRO wrote an article to its readers pleading for
donations to fund its defense. A sampling of CEI’s and NRO’ readers’ responses is set forth
below, and all are included in Exhibit 35. These responses make clear that Defendants’ readers
did not have any trouble understanding the fact that they had specifically accused Dr. Mann of
research fraud:

From CEI’s readers:

e This is one of the most disgusting and amoral attempts to smear an honest and
courageous scientist’s reputation that I have ever seen. Dr. Mann has been
cleared of any sort of wrongdoing whatsoever by 6 different investigations
and his detractors have been shown to be complete liars.

work. The Seventh Circuit in Dilworth v. Dudley, a case cited by Defendants in support of their argument, makes
this clear. Dilworth v. Dudley, 75 F.3d 307, 310 (7th Cir. 1995) (“We do not suggest that scholars can never
maintain a suit for defamation...If a professor is falsely accused of plagiarism or sexual harassment or selling high
grades or other serious misconduct, rather than of having unsound ideas, he has the same right to damages as any
other victim of defamation); see also, Chandok v. Klessig, 648 F.Supp. 2d 449, 457 (N.D.N.Y. 2009) (rejecting
defendant’s argument that statements were not concerning plaintiff but rather were concerning “results” or “data”
obtained through plaintiff’s research and finding statements capable of defamatory meaning); Community for
Creative Non-Violence v. Pierce, 814 F.2d 663, 671 (D.C. Cir. 1987) (statements regarding advocacy group’s
publication of data regarding homelessness could be understood as allegations of intentional fabrication and fraud
and therefore defamatory).

%3 The cases cited by Defendants in support of their rhetorical hyperbole argument are inapposite. For example, in
Greenbelt Coop. Publishing Assoc. v. Bresler, 613 F.3d 995 (10th Cir. 2010), the Supreme Court found a
newspapers’ statements calling plaintiff’s proposal “blackmail” hyperbolic where the record was devoid of evidence
that anyone believed plaintiff had been charged with a crime, and where plaintiff’s proposal was accurately and fully
described in each article, along with the accurate statement that some people had referred to the proposal as
blackmail at a town meeting); see also, Jenkins v. Snyder, 2001 WL 755818, at *5 (E.D. Va. Feb. 2, 2001) (finding
statement that groundskeepers were “trying to kill the players with their crappy field” hyperbolic).

51



Falsely screaming “fraud” about one study done over a dozen years ago and
ignoring the 11 other studies that confirm it reveals the accuser has no
interests [sic] in the truth.

Admit that Michael Mann isn’t guilty of any kind of fraud . . . [i]f you can’t
do that much, or if you’re going to tell me that virtually all scientists are in on
a global conspiracy to conceal the truth, without any evidence of such
conspiracy, then you don’t deserve any kind of respect.

From NROQO’s readers:

NR flatly stated that Mann had written a fraudulent paper. That is slander and
for a scientist is pretty much the worst thing someone can be accused of. . . .
not one scientific organization has supported the idea that Mann’s paper or
graph were fraudulent . . . There have been numerous investigations of Mann
and the Climategate emails, and not one of them has concluded that Mann did
anything that was in any way fraudulent.

[E]ven if NRO is an opinion magazine, it is not permitted to make false
statements and present them as facts especially when they damage another
person’s reputation. NRO didn’t imply that “Mann was a fraud in their
opinion.” They presented that particular statement as a fact (“Mann who was
behind the fraudulent paper...”).

NR clearly [sic] says he published something that was fraudulent. Mann (and
almost every other scientist who knows anything about this issue) do not think
it was fraudulent. It is up to a court to decide whether accusing someone, a
scientists, in particular, of fraud, when there is no supporting evidence of
fraud, is libel or not.

NRO published “Michael Mann was the man behind the fraudulent climate-
change hockey stick graph”. They did this despite knowing fully well that
numerous investigations had found no fraud. The weak defense that NRO is
now offering is that when they said “fraudulent”, they didn’t really mean it
and were using “rhetorical hyperbole”.

Similarly, outside observers of Defendants’ accusations had no trouble understanding the
accusatory nature of their allegations. Immediately after Defendants’ initial salvo against Dr.
Mann last summer, commentators from a number of highly regarded publications and
organizations wrote that they were “aghast” at Defendants’ allegations regarding Dr. Mann—

describing them as “deplorable, if not unlawful,” “slimy,” “disgusting,” and “defamatory." For

52



example, the Columbia Journalism Review, perhaps the most highly regarded media authority,
stated that Mr. Steyn’s and NRO’s accusations of “academic fraud” “dredg[ed] up a discredited
charge” and ignored “almost half a dozen investigations [that had] affirmed the integrity of
Mann’s research.”® The Columbia Journalism Review further commented that Dr. Mann has
endured “witch hunts and death threats in order to defend his work™ and that “the low to which
Simberg and Steyn stooped is certainly deplorable, if not unlawful.” Id. Similarly, a blog hosted
by the scientific publication Discover Magazine described the attacks as “slimy,” “disgusting,”

n85

and “defamatory. Further, the Union of Concerned Scientists, through its program manager,

Michael Halpern, stated that it was “aghast” at these attacks, describing them as “disgusting,”

“offensive,” and a “defamation of character.”™

c. Defendants Acted With Actual Malice

In addition to their assertion of the opinion defense, the NRO Defendants also argue that
Dr. Mann is unlikely to demonstrate facts that the challenged statements were made with “actual
malice.” NRO Mem. at 33. (Because the NRO Defendants advance a nearly identical argument
in support of their motion to dismiss pursuant to Rule 12(b)(6), Dr. Mann addresses the actual
malice issue both here and in Section IIL.B, infra.) A party acts with actual malice when it
deliberately ignores evidence that calls into question its published statements or when it
encounters persuasive evidence that contradicts the published statement.  Harte-Hanks
Communications, 491 U.S. at 685. As set forth above, compelling (and admissible) evidence is

already before this Court unequivocally demonstrating that Defendants knew that no fraud

8684 See Exhibit 14, Brainard article.
85 See Exhibit 15, Discover article.

8 See Exhibit 16, Ecowatch article.

53



existed, or at the very least deliberately ignored evidence that their accusations of fraud,
misconduct, or data manipulation were false:

e The University of East Anglia assessed the integrity of the research published
by the CRU and found "no evidence of any deliberate scientific malpractice in
any of the work of the Climatic Research Unit". Three months later, the
University of East Anglia examined whether manipulation or suppression of

data occurred and concluded that "the scientists’ rigor and honesty are not in
doubt".

e The United Kingdom’s House of Commons Science and Technology
Committee found that with respect to accusations of dishonesty “there is no
case to answer.”

e The United Kingdom’s Secretary of State for Energy and Climate Change
agreed, stating that “the rigour and honesty of the scientists are not in doubt.”

e Penn State found “no credible evidence that Dr. Mann had or has ever
engaged in, or participated in, directly or indirectly, any actions with an intent
to suppress of falsify data” and that there was “no substance” to the
allegations against Dr. Mann.

e The EPA, in response to petitions filed by Defendants CEI, among others,
concluded that there was no evidence of data manipulation or fraud. This
finding was later upheld by the D.C. Circuit.

e The Inspector General of the Department of Commerce conducted an
independent review of the emails stolen from CRU and found "no evidence”
of inappropriate manipulation of data.

e The NSF found no evidence that Dr. Mann had engaged in data manipulation,

research misconduct, or fraud.

Defendants' assertions aside, the above inquiries did not "[give] rise to legitimate
questions of possible misconduct." NRO Mem. at 35. And Defendants' efforts to
mischaracterize the findings of those inquiries by suggesting that any of the above organizations
had found Dr. Mann's work misleading, see NRO Mem. at 35-36, does not change that. The
inquiries were widely publicized, therefore the NRO Defendants—a prolific blogger (Steyn) and

a news organization (NRO), cannot legitimately claim ignorance of their findings. = Aware of

54



the inquiries, there is no way that Defendants could conclude that Dr. Mann was guilty of fraud,
misconduct, or data manipulation. And to the extent there is any doubt regarding Defendants'
knowledge, this Court can grant targeted discovery on the question of actual malice. D.C. Code
§ 16-5502(c)(2); see also, Christian Research Institute, 148 Cal. App.4th at 93 (“If evidence from
which actual malice may be proven is not readily available, the nonmoving party may, on

noticed motion and for good cause, request discovery”).

4. Dr. Mann Is Likely To Succeed On The Merits Of His Intentional
Infliction Of Emotional Distress Claim

““To succeed on the claim of intentional infliction of emotional distress, a plaintiff must
show (1) extreme and outrageous conduct on the part of the defendant which (2) intentionally or
recklessly (3) causes the plaintiff severe emotional distress.”” Minch v. District of Columbia, 952
A.2d 929, 940 (D.C. 2008) (quoting District of Columbia v. Thompson, 570 A.2d 277, 289-90

(D.C. 1990)).

To meet the first element, a plaintiff must show that the alleged conduct is “so extreme in
degree, as to go beyond all possible bounds of decency, and to be regarded as atrocious, and
utterly intolerable in a civilized community.” Kotsch v. District of Columbia, 924 A.2d 1040,
1045-46 (D.C. 2007) (quoting Restatement (Second) of Torts § 46, cmt. D (1965)). Defendants’
false statement that Dr. Mann was the “Jerry Sandusky of climate science” is unquestionably
extreme and outrageous—and the public response to the comparison and the fact that the CEI
Defendants promptly retracted those statements provide compelling evidence of the

outrageousness of the comparison. And certainly, the comparison of Dr. Mann to a convicted

% Nor can Defendants point to “fierce international debate” regarding the Hockey Stick Graph to shield themselves
from liability. NRO Mem. at 34. The fact that other individuals may disagree with Dr. Mann’s research is a far cry
from accusing Dr. Mann of fraud. Moreover, whether individuals not related to this lawsuit believe Dr. Mann is a
fraud, or not, has no bearing on whether Defendants here acted with actual malice.

55



child molester is far more offensive than the conduct at issue in many other emotional distress
cases. See, e.g. Muratore v. M/S Scotia Prince, 845 F.2d 347, 349-50, 352-53 (1st Cir. 1988)
(court found extreme and outrageous conduct where photographer repeatedly took plaintiff's
picture over her objection, doctored her photos with a gorilla face and displayed them to other
passengers and made offensive comments to plaintiff); Moore v. Green, 431 F.2d 584, 591 (9th
Cir. 1970) (question of whether five letters sent by attorney to former client containing “barrage
of offensive and insulting remarks” were outrageous was “properly for the jury”); Kolegas v.
Heftel Broadcasting Corp., 607 N.E.2d 201, 212 (Ill. 1992) (radio host’s statements that
plaintiff’s family was hideous and deformed were extreme and outrageous giving rise to claim

for emotional distress).

Dr. Mann also easily satisfies the second and third elements of his intentional infliction of
emotional distress claim. The Complaint asserts that Dr. Mann has suffered extreme emotional
distress for many months as a result of Defendants’ statements, an assertion that is more than just
plausible under the circumstances of the Sandusky matter. The types of emotional distress
required for an intentional infliction of emotional distress claim, are often far less.  See
Restatement 2d Torts § 46 (1965) (the types of emotional distress required for an intentional
infliction of emotional distress claim include “all highly unpleasant mental reactions, such as
fright, horror, grief, shame, humiliation, embarrassment, anger, chagrin, disappointment, worry,
and nausea”). Finally, there is no question that the publishing of Defendants’ statements was the
actual and proximate cause of Dr. Mann’s emotional distress. Accordingly, Dr. Mann can

establish a likelihood of prevailing on his intentional infliction of emotional distress claim.

B. Dr. Mann’s Lawsuit Should Not Be Dismissed Pursuant to Rule 12(b)(6)

56



In addition to their motion to dismiss pursuant to the Anti-SLAPP statute, the NRO
Defendants bring a separate motion to dismiss pursuant to Rule 12(b)(6). By this motion, the
NRO Defendants incorporate their argument that the statements in question are protected
expressions of opinion and hyperbole and present the new argument that Dr. Mann failed to
allege facts sufficient to prove actual malice. See NRO Mem. at 37-39. First, for all the reasons
set forth above, the defamatory statements set forth in Dr. Mann’s complaint are verifiable, and
are not protected as opinion, rhetorical hyperbole or supportable interpretation. Second, NRO
Defendants cannot reasonably challenge Dr. Mann’s Complaint because it specifically pleads

actual malice—and far beyond the “plausible” standard.

1. Relevant Legal Standards

Defendants argue that Dr. Mann’s complaint is deficient under the Supreme Court’s
rulings in Bell Atlantic Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007) and Igbal for failing to plausibly
allege that the NRO Defendants acted with actual malice. See NRO Mem. at 37-38. Twombly
requires a plaintiff to allege facts in the complaint sufficient for a court to find it plausible that
the plaintiff is entitled to relief. 550 U.S. at 556. Igbal affirms this standard, holding that
“[w]hen there are well-pleaded factual allegations, a court should assume their veracity and then
determine whether they plausibly give rise to an entitlement to relief.” Igbal, 556 U.S. at 679
(emphasis added). Accordingly, to overcome the NRO Defendants’ Motions to Dismiss pursuant
to Rule 12(b)(6), Dr. Mann’s Complaint need only plead facts sufficient to show that a finding of
actual malice is plausible. A party acts with actual malice when it deliberately ignores evidence
that calls into question its published statements or when it encounters persuasive evidence that

contradicts the published statement. Harte-Hanks Communications, 491 U.S. at 685; Schatz, 669

57



F.3d at 58; Levesque v. Doocy, 560 F.3d 82, 90 (1st Cir. 2009); McFarlane v. Sheridan Square
Press, Inc., 91 F.3d 1501, 1511 (D.D.C. 1996).

2. Dr. Mann Sufficiently Pled Facts Supporting A Plausible Finding That
Defendants Acted With Actual Malice

Dr. Mann easily satisfies this standard, as he specifically pleads facts demonstrating that
Defendants knew that no fraud existed, or at the very least deliberately ignored evidence that
their accusations of fraud, misconduct, or data manipulation were false. The Complaint details
facts regarding the series of inquiries and subsequent exonerations of Dr. Mann that “found that
there was no evidence of any fraud, data falsification, or statistical manipulation or misconduct.”
See Compl. § 24. The Complaint further alleges that Defendants read and were aware of the
conclusions of these inquiries and exonerations.?” Id. Therefore, not only is it “plausible” that
the NRO Defendants deliberately ignored evidence that called into question the truth of their
statements, but the evidence already before this Court unequivocally demonstrates that the NRO
Defendants knew there was no fraud or recklessly disregarded the evidence that there was no
fraud, and deliberately avoided the fact that there was no fraud. See Harte-Hanks
Communications, 491 U.S. at 685; Schatz, 669 F.3d at 58. There is simply no way anyone could
have read the litany of inquiries regarding Dr. Mann without coming to the conclusion that Dr.
Mann was not guilty of fraud, misconduct, or data manipulation. See NRO Mem. at 39 (stating
that the “numerous investigations raise as many questions about [Dr. Mann’s] science and
methods as they answer”). Rather, Defendants simply ignore all of Dr. Mann’s factual
allegations detailing that every governmental and academic institution had exonerated Dr. Mann
of fraud, that Defendants had read and were aware of those exonerations, that Defendants

nevertheless proceeded to accuse Dr. Mann of the very conduct of which he had been

%7 Without any legal or factual support, the CEI Defendants argue that that allegation is “plainly conclusory.” (See
CEI 12(b)(6) Mem., at 12.) That is simply not so. That a person or entity read a document is unquestionably a
factual statement, and one that can be proven true or false.

58



exonerated, and that, even given the opportunity, Defendants never retracted their statements or
said that their statements were not false. Accordingly, there can be no question that Dr. Mann
has pled a plausible claim of actual malice.

C. Defendants’ Motion Is Frivolous And Dr. Mann Should Be Awarded
Attorneys’ Fees And Costs

Section 5 of the D.C. Anti-SLAPP Act provides that the Court may award reasonable
attorneys’ fees and costs to the responding party who prevails on a Special Motion to Dismiss if
the Court deems that motion “is frivolous or is solely intended to cause delay.” D.C. Code § 16-
5504. Such is the case here. As set forth above, it is abundantly clear that Defendants’
statements were false, that Defendants’ published those statements knowing that they were false,
and that those statements are defamatory per se. Dr. Mann has been exonerated of fraud and
misconduct no less than eight separate times, and Defendants knew Dr. Mann had been
exonerated. Nonetheless they continue to publish their vicious libelous statements about Dr.
Mann and have the temerity to cloak their lies in the protection of the First Amendment.

Further, attorneys’ fees and costs are especially warranted in a case such as this where
Defendants have deliberately misled the Court, mischaracterized the facts underlying the lawsuit,
and, in particular, simply ignored highly material facts. In an effort to deflect the Court’s
attention from the plain import of their words, Defendants disingenuously argue—in the face of a
litany of independent investigations—that the jury is still out on whether Dr. Mann committed
fraud. Adding to the frivolous nature of this motion, the NRO Defendants never disclose to the
Court that their co-defendant CEI requested an EPA investigation, as well as an appeal to the
D.C. Circuit. They never acknowledge the findings of the other investigations. To the extent
they even address some of the investigations, they twist and misrepresent the findings of those
panels. And they repeatedly ignore the factual allegations of the Complaint upon which the

allegations of malice are based. Their transparent attempt to deflect this Court’s attention from

59



these facts is nothing more than a cynical ploy to both evade liability and to continue their attack
on Dr. Mann. This motion is frivolous and was brought to delay these proceedings. The Court

should grant Dr. Mann his costs and attorneys’ fees in responding to this motion.

IV.  CONCLUSION

The Motions filed by the NRO Defendants should be denied, and Dr. Mann should be

awarded his costs and fees in responding to it.

60



DATED: January 18, 2013 Respectfully submitted,
COZEN O’CONNOR

/s/ John B. Williams

JOHN B. WILLIAMS (D.C. Bar No. 257667)
CATHERINE ROSATO REILLY (D.C. Bar No. 1002308)
1627 I Street, N.W., Suite 1100

Washington, DC 20006

Tel: (202) 912-4800

Facsimile: (877) 260-9435

jbwilliams@cozen.com

creilly@cozen.com

PETER J. FONTAINE (D.C. Bar No. 435476)
1900 Market Street

Philadelphia, PA 19103

Tel: (215) 665-2723

Facsimile: (866) 850-7491
pfontaine@cozen.com

BERNARD S. GRIMM (D.C. Bar No. 378171)
THE LAW OFFICE OF BERNARD S. GRIMM
1627 I Street, N.W., Suite 1100

Washington, DC 20006

Tel: (202) 912-4888

Facsimile: (202) 747-5633
bgrimm@grimmlawdc.com

Counsel for Plaintiff

61



CERTIFICATE OF SERVICE

I HEREBY CERTIFY that on this 18" day of January 2013, I caused a copy of the
foregoing Plaintiff’s Memorandum of Points and Authorities in Opposition to Defendants
National Review and Mark Steyn’s Motion to Dismiss Pursuant to D.C. Anti-SLAPP Act and
Motion to Dismiss Pursuant to D.C. Super. Ct. Civ. R. 12(b)(6) to be served via CaseFileXpress

on the following:

David B. Rivkin

Bruce D. Brown

Mark I. Bailen

Andrew M. Grossman
BAKER & HOSTETLER LLP
Washington Square, Suite 1100
1050 Connecticut Avenue, NW
Washington, DC 20036-5304

Shannen W. Coffin

Chris Moeser

STEPTOE & JOHNSON LLP
1330 Connecticut Avenue, NW
Washington, DC 20036

/s/ John B. Williams
John B. Williams




SUPERIOR COURT OF THE DISTRICT OF COLUMBIA

CIVIL DIVISION
)
MICHAEL E. MANN, PH.D., )
)
Plaintiff, ) Case No 2012 CA 008263 B
) Calendar No.: 10
) Judge: Natalia Combs Greene
) Next event: 1/25/2013
V. ) Initial Scheduling
) Conference
NATIONAL REVIEW, INC., et al, )
)
Defendants. )
)

PROPOSED ORDER

Upon consideration of Plaintiff’s Memorandum of Points and Authorities in Opposition
to Defendants National Review and Mark Steyn’s Motion to Dismiss Pursuant to D.C. Anti-
SLAPP Act and Motion to Dismiss Pursuant to D.C. Super. Ct. Civ. R. 12(b)(6), and all
responses thereto, it is hereby

ORDERED, that the Motion to Dismiss Pursuant to the D.C. Anti-SLAPP Act is
DENIED, and

FURTHER ORDERED, that the Motion to Dismiss Pursuant to D.C. Super. Ct. Civ. R.
12(b)(6) is DENIED, and

FURTHER ORDERED, that Plaintiff’s request for attorney’s fees and related costs and
expenses for litigation costs incurred in connection with Defendants’ Motion to Dismiss Pursuant
to the D.C. Code § 16-5504 is hereby GRANTED in an amount to be determined. Plaintiff shall
file a separate motion detailing the costs claimed pursuant to this paragraph.

SO ORDERED.



Dated:

Copies by e-service to:

John B. Williams
Peter J. Fontaine
Catherine R. Reilly
David B. Rivkin
Bruce D. Brown
Mark I. Bailen
Andrew M. Grossman
Shannen W. Coffin
Chris Moeser

, 2013

Natalia M. Combs-Greene
(Associate Judge)



	abfe1921-2734-4d75-81d4-9cce9da767ed.docx

